Overslaan en naar de inhoud gaan

Kwaliteit van taal in de inburgering

Laatste update: 15 april 2025

1. Sturen op kwaliteit

1.2 Gemeentelijke visie op het hoogst haalbare taalniveau

Aanbeveling 2. Deel je visie op nut, noodzaak en ambitie van de Wet inburgering 2021

De Wet inburgering 2021 heeft tot doel om inburgeraars snel en volwaardig te laten meedoen in de Nederlandse maatschappij, liefst via betaald werk. Onder de Wet inburgering 2013 rondt een groot deel van de inburgeraars hun inburgeringsplicht af op A2-niveau en sommigen halen ook dat niveau niet. Met A2-niveau kun je je in de Nederlandse maatschappij net redden. Maar volwaardig meedoen en een duurzame plek op de arbeidsmarkt verwerven, is niet goed mogelijk met dit niveau. Gemeenten merken dit: veel (ex-)inburgeraars doen niet volwaardig mee, zijn afhankelijk van een uitkering, hebben te maken met schulden en kampen onevenredig vaak met psychische klachten. Er is ook veel onaangeboord potentieel onder inburgeraars. Het is zowel in het belang van de (lokale) maatschappij als in het belang van de inburgeraar dat er een hogere ambitie wordt neergelegd: iedereen doet mee, liefst via betaald werk. Daarvoor is minimaal taalniveau B1 het streven.

Taalniveau B1 als streven: sterke visie nodig

Om B1 haalbaar te maken voor een grotere groep inburgeraars in het huidige stelsel, is een kwaliteitsslag in het aanbod noodzakelijk. Het is belangrijk dat de gemeente een duidelijke visie formuleert over het belang van het streefniveau B1, de ambitie om zoveel mogelijk inburgeraars dit niveau te laten behalen en de stappen die de gemeente neemt om dit niveau haalbaar te maken. Naast het streefniveau B1 kan de gemeente ook aandacht besteden aan taalniveau B2, voor inburgeraars die daar potentieel toe in staat zijn binnen de inburgeringstermijn. Dit kan bijvoorbeeld relevant zijn voor inburgeraars met een opleidingsachtergrond of mensen met een sterke taalbasis. Hierbij gaat het om de integraliteit van het inburgeringsbeleid, de inrichting van duale trajecten, het maatwerk en de individuele begeleiding van de inburgeraar plus de verlangde kwaliteitsslag van de aanbieders. Deel deze visie, in het bestek en in de samenwerking met aanbieders. Aanbieders kunnen op die manier hun taak beter inschatten en hun expertise inzetten als partner in de ambitie van de gemeente.

B2 in Programma van Eisen en contracten: B2-niveau voor snelle leerders

Gemeente X: ‘We hebben afspraken gemaakt met onze taalaanbieder dat inburgeraars die binnen anderhalf jaar het B1-niveau behalen, kunnen doorstromen naar lessen op B2-niveau.'

Het streven naar niveau B2 kan financiële risico’s met zich meebrengen, wat een belangrijk onderwerp is in gesprekken tussen aanbieders en gemeenten. Dit kwam naar voren in enkele interviews die in het kader van de derde Marktmonitor (september 2024) zijn gevoerd met taalaanbieders. In de huidige contracten worden hierover vaak geen duidelijke afspraken gemaakt. Een relevante vraag is bijvoorbeeld: Is een aanbieder verplicht om na B1 ook nog lessen op B2-niveau aan te bieden? Onderstaand voorbeeld toont hoe de gemeente en de aanbieder tot praktische afspraken zijn gekomen rondom het behalen van het hoogst haalbare niveau. Dit vereist echter afstemming om concreet te maken wat dit betekent, met inachtneming van goed opdrachtgeverschap (redelijkheid en billijkheid).

Afspraken tussen gemeente en aanbieder over B2-lessen binnen de trajectprijs

Een landelijke aanbieder met een contract bij een grote gemeente zegt: ‘We hebben recent met de gemeente afspraken gemaakt over het aanbieden van B2-lessen binnen de trajectprijs. Door deze gesprekken is het begrip en de kennis aan de kant van de gemeente vergroot. Ze begrijpen nu ook dat B2 niet voor elke inburgeraar haalbaar is. Het vereist veel zelfstandigheid en veel leeswerk. We bieden dit alleen aan voor inburgeraars van wie we denken dat ze daadwerkelijk het B2-niveau kunnen en willen halen. De eisen zijn: het B1-niveau hebben behaald, voldoende tijd over hebben en goede vooruitgang laten zien.’

Inhoud