Overslaan en naar de inhoud gaan

Kwaliteit van taal in de inburgering

Laatste update: 15 april 2025

8. Alfabetisering

8.3 Praktijkvoorbeelden

Hieronder beschrijven we drie voorbeelden van trajecten in de Z-route voor drie verschillende typen inburgeraars in alfabetiseringstrajecten.

Voorbeeld 1: Natsnet

Natsnet is een vrouw van 21 jaar uit Eritrea. Ze is niet eerder naar school geweest en ze kan in geen enkel schrift lezen en schrijven. Ze scoort dan ook laag op de leerbaarheidstoets. Na haar deelname aan de brugklas, die tijdens de (verlengde) brede intake is ingezet in haar gemeente, blijkt echter dat ze snel vooruit gaat met lezen en schrijven en met Nederlands leren.

Ze wil graag aan het werk in de zorg. Ze wordt geplaatst in een intensief en snel Alfa NT2-traject binnen de Z-route. Onderdeel van dit traject is ook een meeloopstage bij een zorginstelling voor jongeren met een handicap. Na 800 uur behaalt Natsnet niveau A2 voor spreken en luisteren en A1 voor lezen en schrijven. Ze mag doorstromen naar een Entree NT2-opleiding voor assistent in de zorg. De klantmanager zorgt voor een warme overdracht naar deze opleiding. Ze krijgt daar nog een tijdje extra taalondersteuning, zodat ze haar diploma kan halen. Ze gaat vervolgens aan het werk bij de zorginstelling.

Voorbeeld 2: Amir

Amir is een man van 46 jaar uit Irak. Hij heeft enkele jaren onderwijs gehad en kan een beetje Arabisch lezen en schrijven. Hij werkt sinds zijn vijftiende als allround bouwvakker. Dit werk wil hij graag weer gaan doen in Nederland. Tijdens de verlengde intake blijkt dat hij in een gemiddeld traject past. Hij gaat wel vooruit met lezen en schrijven, maar in een rustig tempo. Op zijn meeloopstage bij een klusbedrijf, pikt hij mondeling al vlot Nederlands op. Na 800 uur in de Z-route heeft Amir niveau A2 voor de mondelinge vaardigheden. Hij leest en schrijft op niveau Alfa B. Amir stroomt door naar een taalverhogingscursus in de WEB om niveau Alfa C als nog te behalen. De klantmanager zorgt voor een warme overdracht naar deze taalcursus. Ondertussen is hij in dienst genomen bij een aannemersbedrijf.

Voorbeeld 3: Samiya

Samiya is een vrouw van 58 jaar uit Syrië. Ze heeft een groot gezin. In Syrië heeft ze basisonderwijs gehad en ze kan redelijk lezen en schrijven in het Arabisch. Na de verlengde intake blijkt dat zij toch moeizaam vooruit gaat met Nederlands leren en lezen en schrijven in het Nederlands. De oorzaak is mogelijk een combinatie van stress en gezondheidsproblemen. Samiya gaat twee dagdelen naar school. Ze krijgt praktische lessen over gezondheid, opvoeding en onderwijs. Ook doet ze twee dagdelen mee met een project in de buurt over gezond bewegen en eten voor vrouwen. Na 800 uur in de Z-route zit Samiya beter in haar vel. Ze heeft een actievere en gezondere leefstijl en ze kan zich nu mondeling redelijk redden in het Nederlands, rond niveau A1. Voor lezen en schrijven zit ze nog onder niveau Alfa A. Samiya doet vrijwilligerswerk in het buurthuis. Ze gaat ook verder met een alfabetiseringscursus in de WEB. De klantmanager zorgt voor een warme overdracht naar deze taalcursus. Samiya denkt dat het nu wel zal lukken met leren lezen en schrijven, omdat ze zich beter voelt en haar draai heeft gevonden in Nederland.

Inhoud