Overslaan en naar de inhoud gaan

Kwaliteit van taal in de inburgering

Laatste update: 15 april 2025

4. Motivatie en aansluiten op de leerbehoefte

4.3 Suggesties voor Programma van Eisen, beoordeling en samenwerking

In het Programma van Eisen, bij de beoordeling van de offertes en tijdens het traject kunnen gemeenten bijvoorbeeld de volgende vragen gebruiken:

1. Hoe sluiten trajecten aan op leerdoelen van individuele inburgeraars, (hoe) levert de aanbieder maatwerk?

Handvatten voor de gemeente: De aanbieder biedt individueel maatwerk. Inburgeraars werken - in elk geval een deel van de lestijd - op hun eigen niveau en aan hun eigen doelen. De aanbieder speelt flexibel in op verschillen tussen inburgeraars.

2. Hoe begeleidt de aanbieder de inburgeraars in hun individuele leerproces?

Handvatten voor de gemeente: De aanbieder heeft een duidelijke begeleidingsstructuur. Er zijn regelmatig individuele gesprekken, gericht op het stellen van doelen en het evalueren van voortgang. De aanbieder evalueert regelmatig de tevredenheid van inburgeraars over de cursus.

3. Hoe biedt de aanbieder de inburgeraar inzicht in zijn voortgang?

Handvatten voor de gemeente: Inburgeraars krijgen inzicht in hun voortgang door gebruik van een portfolio, door geregelde voortgangsgesprekken met de docent, geregelde effectieve feedback (d.w.z. positief, specifiek, ondersteunend), geregeld gebruik van instrumenten voor zelfbeoordeling, geregeld gebruik van instrumenten voor peer-feedback. De aanbieder geeft aan één of meer van deze technieken in te zetten.

4. Hoe ziet de aanbieder de rol van de groep in het taalleren en hoe wordt samenhang binnen de groep bevorderd in de klas?

Handvatten voor de gemeente: De aanbieder:

  • laat inburgeraars samenwerken in groepen;
  • houdt groepen zoveel mogelijk stabiel;
  • laat leerders samenwerken aan leerdoelen;
  • stimuleert doelgericht gebruik van de eerste taal tussen cursisten onderling, bijvoorbeeld om over het (taal)leerproces te spreken. Uit onderzoek blijkt dat het helpend is voor de voortgang van cursisten als zij onderling een steuntaal kunnen gebruiken;
  • geeft aan hoe zij cohesie binnen de groep bevordert, bijvoorbeeld door het vieren van belangrijke gebeurtenissen en door gezamenlijke projecten, waarin inburgeraars de kwaliteiten die zij meebrengen ook kunnen benutten.

5. Hoe bevordert de taalaanbieder het taalcontact?

Handvatten voor de gemeente: De aanbieder organiseert taalcontact. Voorbeelden zijn: uitnodigen van gast- sprekers in de les, buitenschoolse opdrachten, excursies, inzet van taalmaatjes of een combinatie hiervan. De aanbieder benut de taalstages die er worden geboden, door voorbereiden op en evalueren van taaltaken op de stage. Zie ook hoofdstuk 3 Taalcoaching.

6. Hoe werkt de aanbieder aan zelfstandig (leren) leren?

Handvatten voor de gemeente: De aanbieder besteedt aandacht aan zelfstandig (leren) leren; dit omvat het proces van doelen stellen, oefenen en evalueren, maar ook bijvoorbeeld leren hoe je nieuwe woorden onthoudt of hoe je om kunt gaan met een moeilijke tekst. Bovendien heeft leren een cultureel aspect. De aanbieder maakt op vriendelijke wijze expliciet wat zij verwachten van inburgeraars en welke regels er gelden in de klas.

Inhoud