Overslaan en naar de inhoud gaan

Kwaliteit van taal in de inburgering

Laatste update: 15 april 2025

7. Maatwerk en differentiatie

7.2 Verwachtingen taalniveau en maatwerk

In hoofdstuk 1.2 is het formuleren van een visie op het hoogst haalbare taalniveau als algemeen aandachtspunt benoemd voor het sturen op de kwaliteit van taalaanbod in de leerroutes van de inburgering. Het uitgangspunt is dat inburgeraars onder de Wi2021 taalniveau B1 halen. Met dit taalniveau is het mogelijk om zelfstandig mee te doen in de samenleving en op de arbeidsmarkt. Het is belangrijk om duidelijke afspraken over te maken over een hoger niveau dan B1.  Het gaat om afspraken over onder welke omstandigheden en voorwaarden (o.a. aantal uren) een taalaanbieder, al dan niet na akkoord van de gemeente, taallessen op niveau B2 worden aangeboden.

Dit is een ambitieus beleidsdoel dat de inzet van participatie (taalcontact) en maatwerk vereist. Als B1-niveau na de nodige inspanning niet haalbaar blijkt, is het mogelijk om binnen de B1-route (op onderdelen) af te schalen naar niveau A2 of te wijzigen van leerroute. Met het opstellen van visie op hoogst haalbare niveau is het belangrijk om oog te hebben voor het effect van (te) hoge verwachtingen. En hier in de uitvoering samen met taalaanbieders bewust mee om te gaan. 

Het effect van hoge verwachtingen

De ambitie van de Wet inburgering 2021 is dat elke inburgeraar het voor hem hoogst haalbare taalniveau behaalt. Mensen presteren naar de verwachting die anderen van hen hebben. Denkt de docent dat het niveau niet haalbaar is voor de cursist, dan zal de cursist het niveau over het algemeen ook niet halen (het zogeheten Pygmalion-effect). In het kader van maatwerk betekent dit, dat het een selffulfilling prophecy wordt als de docent het er te snel bij laat zitten. De klantmanager, aanbieder en de docenten zouden dus juist hoge verwachtingen moeten koesteren en er aandacht en energie in kunnen stoppen om te kijken wat de inburgeraar nodig heeft. Gun de aanbieder en de docent die ruimte en tijd om op die manier in te tunen op de cursist.

Keuze van activiteiten en thema’s

Maatwerk kan vorm krijgen door (extra) aandacht voor activiteiten en thema’s. Denk aan aanbieders die de verbinding opzoeken met taalcoaching of participatieactiviteiten. Als de spreekvaardigheid van een cursist bijvoorbeeld niet voldoende op gang komt, kan de aanbieder gericht de samenwerking opzoeken met taalcoaches om gezamenlijk te werken aan buitenschools leren. Een aanbieder kan ook specifiek aandacht besteden aan psychische gezondheid of een programma op maat bieden voor alleenstaande moeders. Uitgangspunt voor dit soort maatwerk is dat de gemeente en de aanbieder goed in beeld hebben wie de cursist is en wat hij nodig heeft.

Inhoud