Overslaan en naar de inhoud gaan

Kwaliteit van taal in de inburgering

Laatste update: 15 april 2025

3. Taalcoaching

3.4 Aandachtspunten voor de verschillende leerroutes

  • B1-route: Met name om de stap van A2-niveau naar B1 te kunnen maken, heeft de inburgeraar behoefte aan veel taalcontact. Naast 1-op-1-coaching kunnen inburgeraars gebruikmaken van taalcafés en oefengroepjes. Ook is het mogelijk dat de inburgeraar, tijdens zijn of haar stage, werkvoorbereiding of eenmaal aan het werk, gebruikmaakt van taalcoaching op de werkvloer.
  • Onderwijsroute: De inburgeraar gaat met een taalvrijwilliger gericht oefenen met de spreekvaardigheid en heeft daarbij extra focus op toeleiding naar een opleiding. Denk hierbij aan het oefenen van gesprekken over vervolgopleidingen op het mbo, hbo of wo.
  • Zelfredzaamheidsroute (Z-route): De ondersteuning kan zich richten op het participatiedeel door het oefenen van praktijksituaties. Taalcoaching kan in de Z-route onderdeel zijn van de urenverplichting op participatie en geldt in geen geval voor de urenverplichting op taal. Een taalvrijwilliger kan net dat steuntje in de rug zijn om een volgende stap te zetten. Aanvullend kunnen inburgeraars gebruikmaken van taalcafés en oefengroepjes.
  • Taalcoaching en werk: Het programma Taalbuddy’s richt zich op het koppelen van anderstalige medewerkers aan Nederlandssprekende taalbuddy’s. Gedurende 10 tot 20 weken oefenen ze de Nederlandse taal. Dit programma is geschikt om inburgeraars in de B1-route, maar ook tijdens of na de Z-route te ondersteunen bij het behouden van hun baan. Daarnaast versterkt het de onderlinge verbinding op de werkvloer. Zie de website van Taalbuddy voor meer informatie over het programma.  

Inhoud