Overslaan en naar de inhoud gaan

Kwaliteit van taal in de inburgering

Laatste update: 15 april 2025

9. Docentkwaliteit en deskundigheidsbevordering

Onderwijskwaliteit is afhankelijk van vele factoren. Het is dan ook een ingewikkelde opgave onderzoek te doen naar wat werkt in het inburgeringsonderwijs. In 2008 voerde Cito een literatuuronderzoek uit naar de succesfactoren van tweedetaalverwerving. In het onderzoek Op zoek naar het succes van inburgering werd wetenschappelijk aangetoond dat twee factoren duidelijk van invloed zijn: taalcontact en de kwaliteit van de docent. We weten dus zeker dat deze twee factoren echt invloed hebben op de kwaliteit van het aanbod. Dat betekent niet dat andere factoren er niet toe doen, maar dat het lastig is om die factoren in een gecontroleerde setting te ‘bewijzen’.

Als je als gemeente of taalaanbieder een impuls wilt geven aan de kwaliteit van taalonderwijs, is docentkwaliteit en deskundigheidsbevordering van taaldocenten een factor waar je op kan sturen. Bij de inkoop en kwaliteitsverbetering van inburgeringstrajecten is daarom belangrijk om expliciet aandacht te besteden aan de kwaliteit van de docent en hoe zowel de docent als de aanbieder deze kwaliteit waarborgen. Dit hoofdstuk biedt inzicht in wat kwaliteit van een docent in de praktijk betekent en bevat concrete suggesties voor het Programma van Eisen waarmee gemeenten  borgen dat taalscholen werken met gekwalificeerde docenten en inzetten op deskundigheidsbevordering.

Tijdelijke verruiming van normen vanwege het tekort aan NT2-docenten

Blik op Werk heeft in 2022 vastgesteld dat er een tekort is aan bevoegde NT2-docenten. Om te zorgen dat taalscholen inburgeringsonderwijs kunnen blijven aanbieden, zijn verruimde maatregelen opgesteld. Deze maatregelen staan omschreven in het ‘Addendum’ dat bij de Handleiding Inburgeren hoort. Taalscholen kunnen gebruikmaken van dit Addendum tot 1 januari 2026. Het Addendum bevat drie uitzonderingen:

  • Uitzondering 1: De Norm om minimaal 80% van de gegeven lessen te laten uitvoeren door gecertificeerde NT2-docenten wordt 60%.
  • Uitzondering 2: Coulance bij handhaving van de toegestane maximale groepsgrootte.
  • Uitzondering 3: Het slagingspercentage wordt vanaf de meetperiode 1-9-2023 t/m 31-8-2024 en alle daaropvolgende meetperioden niet meer als Norm beoordeeld.

Bekijk het Addendum 2025 op blikopwerk.nl 

Inhoud