Overslaan en naar de inhoud gaan

Maatwerk Participatiewet voor de ondersteuning van jongeren in een kwetsbare positie

Laatste update: 27 oktober 2025

1. Inleiding

Jongeren hebben vaak weinig vertrouwen in de overheid. Daarom zoeken ze bijvoorbeeld eerst steun in hun netwerk en melden ze zich niet direct bij de gemeente als zij dakloos zijn of dreigen te raken. Het gevolg is dat de problematiek na verloop van tijd vaak verergert. 

Schulden, stress, eenzaamheid, uitzichtloosheid en administratieve processen drijven deze jongeren steeds verder weg van een geregeld bestaan. Jongeren zijn kwetsbaar om in problemen te komen, vooral als zij geen ondersteuning van ouders krijgen.

Scope van deze handreiking

De hulp die gemeenten kunnen bieden, ligt op meerdere levensdomeinen. De reikwijdte van deze handreiking is nadrukkelijk beperkt tot de wettelijke maatwerkmogelijkheden voor jongeren binnen de Participatiewet om (dreigende) dakloosheid te voorkomen of te beëindigen. De maatwerkmogelijkheden voor andere doelgroepen worden niet expliciet beschreven, net zomin als andere maatwerkmogelijkheden vanuit andere wetgeving.

Deze handreiking is onderdeel van een breder pakket aan handreikingen op het gebied van dakloosheid. Dit pakket bevat:

Opzet onderzoek

Voor deze handreiking hebben we een literatuurstudie gedaan naar de wettelijke kaders en de mogelijkheden om maatwerk te leveren. Daarnaast hebben we onderzoek gedaan naar de praktijk. Gemeenten hebben ons informatie toegestuurd over de wijze waarop zij deze jongeren helpen en maatwerk leveren. Dit is deels vastgelegd in beleid en deels in werkinstructies.

Aanleiding van deze handreiking

Deze handreiking richt zich op de ondersteuning van jongeren in een kwetsbare positie. Op dinsdag 22 april 2025 heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel Participatiewet in Balans aangenomen. Bij de stemmingen is ook de motie van de leden Inge van Dijk (CDA) en Flach (SGP) over initiatieven ter ondersteuning van jongeren in kwetsbare posities aangenomen (zie Kamerstukken II 2024/25, 36 582, Nr. 56). De motie kent twee onderdelen:

  1. In Spoor 2 van Participatiewet in Balans een voorstel uitwerken dat antwoord geeft op de ondersteuningsbehoefte van jongeren in een kwetsbare positie.
  2. Initiatieven van gemeenten die jongeren in een kwetsbare positie ondersteunen in de tussentijd doorgang te laten vinden.

In de brief 'Initiatieven voor de ondersteuning van jongeren in een kwetsbare positie' van 8 mei 2025 heeft de staatssecretaris Participatie en Integratie de Tweede Kamer geïnformeerd over de invulling van de motie. In die brief schetst de staatssecretaris de bestaande mogelijkheden binnen de huidige Participatiewet. Ook heeft de staatssecretaris aangegeven op welke punten kan worden vooruitgelopen op het wetsvoorstel Participatiewet in balans. En op welke manier wordt gewerkt aan een voorstel voor ondersteuning van kwetsbare jongeren in spoor 2. 

In dezelfde brief heeft de staatssecretaris toegezegd om een online handreiking voor gemeenten beschikbaar te stellen, over de manier waarop gemeenten binnen de kaders van de Participatiewet nu al maatwerk kunnen bieden bij de ondersteuning van jongeren in een kwetsbare positie. De handreiking die nu voor je ligt, lost deze belofte in.

Omschrijving 'jongeren in een kwetsbare positie'

Vanwege de brede en contextafhankelijke aard van het begrip, is het niet mogelijk om een eenduidige definitie met strikte grenzen te geven. Wel kan een omschrijving met niet limitatieve voorbeelden worden gegeven. 

Een jongere in een kwetsbare positie kan worden aangeduid als een persoon onder de 27 jaar die door een omstandigheid (of combinatie van factoren) een gebrek aan (financiële) bestaanszekerheid heeft. Deze omstandigheden vloeien voort uit het feit dat essentiële basisbehoeften, zoals veiligheid en huisvesting, voor deze jongeren niet vanzelfsprekend zijn of onvoldoende beschikbaar zijn. 

Het gaat daarbij ook om het kunnen voorzien in noodzakelijke bestaanskosten. Voor deze jongeren kunnen hier knelpunten optreden wanneer er geen integrale aanpak is, of wanneer het geheel aan ondersteuning in het sociaal domein niet toereikend blijkt te zijn. 

Voorbeelden

Voorbeelden van jongeren in een kwetsbare positie zijn (niet limitatief):

  • jongeren zonder stabiele woonsituatie: jongeren die dak- of thuisloos zijn, tijdelijk bij vrienden verblijven, of in onveilige thuissituaties leven;
  • jongeren met psychische problemen: jongeren die kampen met depressie, angststoornissen of trauma (eventueel zonder passende zorg of begeleiding);
  • jongeren voor wie uiterlijk een jaar voorafgaand aan de melding een kinderbeschermingsmaatregel gold;
  • jongeren die in een inrichting (instelling) verblijven;
  • jongeren die laaggeletterd zijn waardoor zij moeite hebben de weg te vinden naar regelingen en hulp.

Verantwoording omschrijving

De Participatiewet bevat geen definitie van een jongere in een kwetsbare positie. Evenmin wordt deze groep omschreven in de door de Tweede Kamer aangenomen motie van de leden Inge van Dijk (CDA) en Flach (SGP) over initiatieven ter ondersteuning van jongeren in kwetsbare posities (zie Kamerstukken II 2024/25, 36 582, Nr. 56). 

De brief 'Initiatieven voor de ondersteuning van jongeren in een kwetsbare positie' van de staatssecretaris Participatie en Integratie van 8 mei 2025,  geeft wel een omschrijving. Deze omschrijving focust zich op jongeren die van huis uit niet de start in het leven mee hebben gekregen die nodig is om volwaardig mee te kunnen doen met de samenleving. 

De memorie van toelichting bij het wetsvoorstel Participatiewet in Balans geeft in de toelichting op artikel 41, elfde lid, Pw, ook enkele voorbeelden van jongeren in een kwetsbare positie.

Leeswijzer

In deze handreiking belichten we eerst de problemen van jongeren in een kwetsbare positie. Vervolgens beschrijven we hoe jongeren toegang krijgen tot de dienstverlening van de gemeente. 

Daarna volgt de kern van de handreiking: een toelichting op de mogelijkheden die de Participatiewet biedt om deze jongeren te helpen (en de aanvullingen die op korte termijn worden ingevoerd in het kader van het wetsvoorstel Participatiewet in Balans).  De betreffen hoofdstukken hebben dezelfde structuur: het wettelijk kader wordt behandeld en we geven voorbeelden van maatwerk. Veranderingen die volgen uit het wetsvoorstel Participatiewet in Balans worden besproken en we benoemen of en wanneer hierop kan worden vooruitgelopen.

In hoofdstuk 13 noemen we enkele knelpunten bij de ondersteuning van jongeren in een kwetsbare positie. Deze vallen buiten de kaders van het maatwerk in de Participatiewet, maar blijken zo essentieel te zijn voor een goede dienstverlening dat we ze graag delen.  

In hoofdstuk 14 en 15 noemen we enkele mogelijkheden om samenwerking en informatieverstrekking aan jongeren, hun omgeving en ketenpartners te verbeteren. 

In de bijlagen hebben we implementatietips Maatwerk Participatiewet dak- en thuisloze jongeren opgenomen. Gemeenten kunnen die gebruiken bij het toepassen van de maatwerkmogelijkheden. Daarnaast bevatten de bijlagen voorlichtingsteksten over de kostendelersnorm en kind 18 jaar die gemeenten kunnen gebruiken bij de communicatie met inwoners, professionals en andere betrokkenen. Tot slot is in de bijlagen een factsheet over het maatwerk bijgevoegd.

Inhoudsopgave

Onderaan iedere pagina zie je de inhoudsopgave. Daarmee kun je direct naar een ander deel van de handreiking gaan. Gebruik de pijltjes (> en <) om per pagina door de publicatie te navigeren.

Inhoud