Overslaan en naar de inhoud gaan

Maatwerk Participatiewet voor de ondersteuning van jongeren in een kwetsbare positie

Laatste update: 27 oktober 2025

10. Vormen van ondersteuning bij arbeidsinschakeling

10.4 Wet van school naar duurzaam werk

Op 1 januari 2026 treedt 'de wet van school naar duurzaam werk' in werking. Dit verandert niet zozeer de soorten re-integratievoorzieningen die het college kan inzetten, maar wel de manier waarop en wanneer deze ondersteuning wordt georganiseerd. 

Gemeenten kunnen dan al ondersteuning bieden voordat een jongere officieel schoolverlater is of een uitkering aanvraagt. Een school kan de gemeente al in een vroeg stadium inschakelen als zij signaleren dat een leerling door problemen (zoals dakloosheid) moeite heeft met de opleiding en risico loopt op uitval. Het college kan dan alvast starten met het aanbieden van ondersteuning, zoals het zoeken naar huisvesting of het opstarten van schuldhulpverlening, terwijl de jongere nog op school zit.

Kern van de wet

Hierdoor wordt de kans groter dat de jongere zijn opleiding afmaakt of dat er direct een vangnet is als het toch misgaat. De kern van 'de wet van school naar duurzaam werk' is dat scholen, gemeenten (vanuit de Participatiewet) en de zogeheten 'Doorstroompunten' (voorheen RMC's) wettelijk verplicht worden om samen te werken. Deze drie partijen moeten samen een regionaal programma opstellen en uitvoeren. In de praktijk betekent dit dat er veel eerder en beter wordt gecommuniceerd over een jongere die dreigt uit te vallen of ondersteuning nodig heeft.

Integraal plan

Een casemanager van de gemeente, een loopbaanbegeleider van school en een coach van het Doorstroompunt kunnen gezamenlijk een plan maken. Voor een dakloze jongere betekent dit dat er één integraal plan komt waarin zowel huisvesting, eventuele terugkeer naar school als een traject naar werk worden meegenomen, met duidelijke afspraken tussen alle betrokken partijen.

Inhoud