Overslaan en naar de inhoud gaan

Maatwerk Participatiewet voor de ondersteuning van jongeren in een kwetsbare positie

Laatste update: 27 oktober 2025

3. Toegang tot bijstand

3.3 Ondersteuning aanvraag bij jongeren in een kwetsbare positie

Dak- en thuisloze jongeren ervaren een aantal drempels als zij zich willen melden bij een gemeente om een bijstandsuitkering aan te vragen:

Situatie Advies

Jongeren hebben niet altijd de mogelijkheid om zich digitaal te melden. Bijvoorbeeld omdat ze:

  • geen computer of smartphone hebben,
  • DigiD niet hebben geactiveerd, of
  • de vaardigheden missen.
Bied ondersteuning aan het loket zelf of laat ketenpartners samen met de jongere het aanvraagproces doorlopen.
Jongeren zijn soms afhankelijk van vrienden of familie waar ze tijdelijk (op de bank) slapen. Dat is niet altijd in de gemeente waar ze een aanvraag doen. Zeker als ze op verschillende plekken maar heel kort kunnen blijven, is het moeilijk om de gemeente aan te wijzen waar de jongere daadwerkelijk verblijft. Zie het kortdurende verblijf als noodoplossing en niet als onweerlegbare conclusie over waar de jongere zijn domicilie heeft.
Jongeren zien de aanvraag in zichzelf als complexe aangelegenheid, waarbij ze regelmatig fouten maken en het gevoel krijgen ‘terug bij af’ te zijn.

Ondersteun de jongere bij het aanvraagproces, via de gemeente of een externe partij.

Een jongere kan een aanvraag indienen met hulp van anderen. Bijvoorbeeld een hulpverlener of jeugdwerker. Een jongere kan een ander machtigen om namens hem een aanvraag in te dienen. Geef deze mogelijkheden duidelijk aan op de gemeentelijk website en ander voorlichtingsmateriaal. 

Inhoud