Overslaan en naar de inhoud gaan

Aan de slag met rechtsbescherming

Laatste update: 07 december 2023

8. Bouwsteen vijf: Bejegening

8.2. Persoonlijk contact

Persoonlijk contact wordt doorgaans als prettig ervaren. Dit geldt niet alleen voor een-op-eengesprekken, maar ook voor de schriftelijke en digitale communicatie. Een deel van de mensen vindt het telefonisch afhandelen van zaken prima, voor anderen kan dit enkel face-to-face. Ieder heeft hierin eigen voorkeuren en mogelijkheden (houd rekening met bijvoorbeeld fysieke beperkingen) en dit maakt dat er niet één perfecte oplossing is. Creëer daarom bij voorkeur keuze in het aanbod van contactvormen.

Praktijkvoorbeeld: Bouwen aan vertrouwen in Almere

Ook met kleine stappen kun je verschil maken. In het programma Bouwen aan vertrouwen heeft de gemeente Almere stevige ambities geformuleerd om de dienstverlening aan en rechtsbescherming van inwoners te versterken. Teammanager Marcel Meijer en juridisch medewerker Jacco de Feijter van het team Bezwaar, beroep en klachten (Werk en Inkomen) delen vier concrete verbeteracties.  

Marcel en Jacco vertellen dat de verbeteracties zijn voortgekomen uit gesprekken met collega’s van verschillende afdelingen, samenwerkingspartners én inwoners. ‘En wat zo mooi was: toen we ermee aan de slag gingen, werd al gauw duidelijk dat ook een kleine stap tot een flinke verbetering kan leiden – wat weer enthousiasme losmaakte voor een volgende stap.’

Vier verbeteracties 

… voor de gemeente

  1. Bellen met nummerherkenning: de gemeente belt inwoners niet meer met een anoniem nummer. Resultaat: beter bereik en meer vertrouwen van inwoners. Eventueel kunnen zij terugbellen. 
  2. Optimale balieservice: inwoners worden áltijd verder geholpen; zo nodig roept de baliemedewerker een collega om aanvullende informatie of passend advies te geven. 

… voor de gemeente met netwerkpartners

  1. Spreekuur van sociaal raadslieden in het gemeentehuis: sociaal raadslieden houden wekelijks op een vast tijdstip een spreekuur voor inwoners (ook zonder afspraak). Gemeentemedewerkers en sociaal raadslieden leren elkaar en elkaars expertise beter kennen en kunnen inwoners snel en drempelloos doorverwijzen. 
  2. Verbeteringen signaleren in gezamenlijk overleg: uitvoeringsprofessionals van de gemeente en netwerkpartners (onder andere sociaal raadslieden en de wijkteams) komen samen in een periodiek signaleringsoverleg. Onderwerp van gesprek zijn overkoepelende thema’s, zoals klantvriendelijker communiceren (het is géén casusoverleg). De gemeente haalt signalen op: waar lopen inwoners tegenaan? Wat is jullie ervaring? Wat adviseren jullie? Input voor verbeterslagen.

Lees meer in de aanpak van Almere in het verhaal 'Minder bezwaren door menselijke maat'. 

Marcel Meijer van de gemeente Almere. 

Inhoud