Overslaan en naar de inhoud gaan

Aan de slag met rechtsbescherming

Laatste update: 07 december 2023

2. Wat kan ik doen vanuit mijn eigen organisatie en rol?

2.5. Jouw rol in rechtsbescherming als beleidsmedewerker

Als beleidsmedewerker of -adviseur beweeg je je tussen uitvoeringsprofessionals, leidinggevenden en bestuur. Een goede positie om collega’s met andere rollen aan te spreken, aan te vullen en te ondersteunen. Bijvoorbeeld door de bedoeling van rechtsbescherming te vertalen naar lokaal beleid en uitvoering.

Ook kun je concrete interne en externe samenwerking organiseren en hierop sturen. Hierbij is het van belang de casuïstiek die in de uitvoering voorbijkomt als uitgangspunt te nemen – organiseer de samenwerking van beneden naar boven. Onderzoek aan welke beleidsterreinen de praktijksituaties raken.

Ook jouw rol als opdrachtgever is relevant in het versterken van de rechtsbescherming van inwoners.

Zorg voor een goede verbinding met lokale partijen. Zorg dat jullie elkaar kennen, weet waarvoor je bij elkaar kunt aankloppen en doe dat ook. Met langdurige contracten kunnen jullie samen bouwen aan een stevig lokaal netwerk. Of, zoals de gemeente Utrecht het formuleert: ‘Willen en durven veranderen vanuit partnerschap, vertrouwen en gezamenlijk leren, vraagt om lef en leiderschap.’

Praktijkverhaal: Zo werkt Irene als programmamanager aan rechtsbescherming in Zwolle 

Irene Pruim is programmamanager Menselijke Maat bij de gemeente Zwolle. Zij vertelt hoe de gemeente Zwolle werkt aan zaken vertrouwd en simpel maken voor inwoners.

Kies je voor gelijk of ga je voor geluk? Het antwoord laat zich raden. In Zwolle staat mensgericht werken in onze dienstverlening en in onze processen voorop. Het is een manier van werken voor en van ons allemaal: bestuur, management en medewerkers.’

We willen onze diensten beter afstemmen op wat mensen in Zwolle echt willen en nodig hebben. Iedereen wil zich begrepen, gehoord en veilig voelen. Het gaat niet alleen om regels en afspraken op papier, maar vooral om persoonlijke aandacht en contact. Voor de periode van 2024 tot en met 2027 werken we aan een programma om als gemeente dichter bij het dagelijks leven van inwoners en ondernemers te staan.'

Dichter bij inwoners

Deze zomer hebben we een onderzoek gehouden onder inwoners van Zwolle die we moeilijker weten te bereiken waarbij we in gesprek zijn gegaan over het vertrouwen in de gemeente Zwolle. Het resultaat dat er vertrouwen is in de gemeente Zwolle heeft het college van burgemeeser en wethouders gedeeld met de gemeenteraad met deze raadsbrief. Het vertrouwen in de gemeente bleek best goed te zitten, maar veel inwoners ervaren de gemeente wel als een organisatie op afstand. Die afstand willen we verkleinen. 

Bijvoorbeeld door beter in de wijken zichtbaar te zijn en door signalen van inwoners beter en eerder te benutten om onze processen en dienstverlening te verbeteren. Zo hebben we het sociaal incasseren omarmd, waarbij het innen niet voorop staat, maar de inwoner. Deurwaarders sluiten aan bij overleggen over het voorkomen van huisuitzettingen en als gemeente Zwolle hebben we als eerste gemeente het NVVK-convenant Minnelijke schuldhulpverlening ondertekend.’

Een betere investering

‘Niet alle collega’s hebben direct contact met inwoners, maar klachten en cliëntervaringsonderzoeken leveren ook veel informatie op waarmee bestuur, management en beleidsmakers verbeterslagen kunnen maken. Het is goed te beseffen dat het ontbreken van contact met inwoners een prijs heeft.

In het licht

‘Verder maken we in Zwolle gebruik van handige hulpmiddelen, zoals het Beleidskompas. Dat is een praktische tool voor rijksambtenaren die in vijf stappen naar beter beleid leidt en ook voor gemeentelijke beleidsmedewerkers heel bruikbaar is. Verder hechten wij veel belang aan een het hanteren van een realistisch mensbeeld bij het maken en uitvoeren van beleid. 

De overheidsbrede principes voor communicatie en dienstverlening – passend, overzichtelijk, betrouwbaar, respectvol en eigentijds – vertalen we naar doelen voor onze eigen organisatie . 

Je hoeft niet alles zelf te verzinnen, er zijn in het hele land zo veel goede en bruikbare voorbeelden te vinden. Goede voorbeelden hebben we in onze eigen organisatie natuurlijk ook. Die zetten we in het licht om verandering vanuit waardering te stimuleren.! Kunnen we daar op andere plekken en in andere processen in de organisatie ook ons voordeel  mee doen? We maken ruimte om te experimenteren en (van elkaar) te leren.’

Samenwerken bij ondersteuningsvragen van inwoners

‘Als opdrachtgever van onze (lokale) partners die inwoners ondersteunen in het contact met de overheid, waaronder welzijnsorganisaties, sociaal raadslieden en de  Informatiepunten Digitale Overheid (IDO’s), verwachten we van hen inzet op onderlinge samenwerking als het gaat om de  dienstverlening aan en rechtsbescherming van inwoners. Als een inwoner een vraag niet aan de juiste persoon stelt, dan is warme overdracht belangrijk.

Tegelijk streven we ernaar om de eigen dienstverlening zó in te richten dat de meeste inwoners zelf hun weg weten te vinden. Of zij nu op zoek zijn naar informatie, advies of ondersteuning. Het mag niet zo zijn dat onnodig veel mensen afhankelijk raken omdat wij zo’n ingewikkeld systeem hebben opgetuigd.’

Meer weten over het verhaal van Zwolle? Ga dan naar het verhaal van Zwolle: ‘Kies je voor gelijk of ga je voor geluk? 

Irene Pruim, programmamanager menselijke maat bij de gemeente Zwolle

Inhoud