Overslaan en naar de inhoud gaan

Aan de slag met rechtsbescherming

Laatste update: 07 december 2023

6. Bouwsteen drie: Bereik

6.1. Wat kan ik doen om inwoners die ondersteuning nodig hebben te bereiken?

Bereikt jouw organisatie de inwoners die sociaaljuridische ondersteuning het hardst nodig hebben? Het antwoord op deze vraag is een cruciaal onderdeel van werken aan rechtsbescherming en het ontwikkelen of versterken van sociaaljuridische ondersteuning. Bereik is daarom de derde bouwsteen.

Onderzoek wie je wel en niet bereikt en maak keuzes, bijvoorbeeld over de (typen) inwoners die je beter wil bereiken. Dit kan ertoe leiden dat je de bestaande dienstverlening uitbreidt en/of nieuw aanbod creëert. Door te zorgen dat álle inwoners (toegang tot) kennis hebben over hun rechten, en weten hoe zij die kunnen verzilveren, verbetert de toegang tot rechtshulp en hun rechtsbescherming.

Uitvoeringsprofessionals: signaleer op welke thema’s inwoners tegen juridische problemen aanlopen en welke inwoners (achtergrond of bepaalde plek in de gemeente) kwetsbaar zijn. 

Beleidsmedewerkers: verzamel data over de inwoners van jouw gemeente (waarstaatjegemeente.nl) en raadpleeg datadialogen van het kenniscentrum van de Raad voor Rechtsbijstand. Zet samen met de afdeling communicatie een campagne op om de gewenste doelgroepen te bereiken. 

Ontdek en leer waarom inwoners niet altijd bereikt worden of overgaan tot actie. Ga als team aan de slag met de Mysterie Module en bedenk gezamenlijk welke stappen jullie kunnen nemen om de inwoners te helpen.

Tips van het Lerend netwerk Robuuste rechtsbescherming over het bereiken van inwoners die sociaaljuridische ondersteuning het hardst nodig hebben

  • Organiseer gezamenlijke spreekuren en informele kletscafés op plekken waar mensen al komen, bijvoorbeeld in een buurthuis, bibliotheek of winkelgebied. 
     
  • Onderzoek welke inwoners je wel én niet bereikt, en experimenteer vervolgens met een aanpak die aansluit op de cultuur en omgeving van één specifieke doelgroep of plek (wijk of dorp) in je gemeente die je nog niet bereikt.
     
  • Bespreek met collega’s en organisaties die betrokken zijn bij de uitvoering van thema’s als 'positieve gezondheid', 'welzijn op recept' en 'een tegen eenzaamheid', hoe je een vraag van een inwoner verheldert en hoe het juridisch perspectief hierin een plek heeft of krijgt.
     
  • Maak het onderwerp zichtbaar en bespreekbaar voor inwoners met  'luchtige' columns of interviews, in bijvoorbeeld een buurtkrant, over herkenbaar 'gedoe' met regelingen en praktische oplossingen.

Inhoud