Overslaan en naar de inhoud gaan

Het doel van de Wet inburgering 2021 is dat inburgeringsplichtigen zo snel mogelijk meedoen in Nederland. Om volwaardig mee te doen in de samenleving is het belangrijk dat inburgeraars de taal leren. Het leren van Nederlands gaat sneller als zij de taal direct kunnen toepassen. Bijvoorbeeld tijdens (vrijwilligers)werk, een stage of via een andere manier van participatie. Ook maken inburgeraars op deze manier kennis met de Nederlandse (werk)cultuur.

Inburgeraars kunnen een duaal traject volgen waarin ze werken en leren combineren. Voor mensen die de Z-route volgen is dit verplicht, voor mensen die de B1-route volgen is het wenselijk. De Module Arbeidsmarkt & Participatie (MAP) laat inburgeringsplichtigen in de B1- en Z-route kennismaken met en voorbereiden op deelname aan de Nederlandse arbeidsmarkt.

In het Participatieverklaringstraject (PVT) maken inburgeraars kennis met kernwaarden en basisprincipes van de Nederlandse samenleving. 

Overzicht tools

Met handreikingen, tools, voorbeelden en onderzoek over inburgering en participatie

Tips

  • Zorg dat je vanaf de start inzet op participatie tijdens het inburgeringstraject, dat kan al met laagdrempelige activiteiten. ‘Het gaat erom dat de inburgeraars direct in beweging zijn. Ik merk dat mensen dan in een ritme komen . Ze ontwikkelen sneller aspecten als je aan afspraken houden en op tijd komen’ 
    Bron: Mimount Soussan, deelnemer CoP Inburgering - Klantmanagers en - Zuidwest, casemanager inburgering in interview op divosa.nl
  • Breng relevante netwerken in kaart: start met het identificeren van lokale netwerken en organisaties. Breng in kaart welke hiervan al betrokken zijn bij de ondersteuning van inburgeraars en welke nog benut kunnen worden. En integreer dat lokale netwerk in participatie-activiteiten: organiseer bijvoorbeeld een rondleiding bij de lokale bibliotheek of bezoek samen een buurtcentrum. 
    Bron: Handreiking Participatie in de inburgering (NewBees en Divosa • november 2024)
  • Zorg dat participatie ook in alle leerroutes een belangrijke rol speelt, door participatie vanaf het begin van het traject kan een inburgeraar zo snel mogelijk meedoen in de samenleving. Vooral als er tijdens de brede intake de B1-route wordt vastgelegd, maar er twijfel is of diegene alle examens gaat halen, is het zinvol om deze uren bij te houden. Als iemand van de B1-route naar de Z-route wijzigt is het belangrijk dat de participatie-uren die zijn gemaakt zijn vastgelegd zodat iemand niet in de knel komt met de urenverplichting. 
    Bron: Artikel Inburgeren in de juiste leerroute (Divosa • december 2023)

Statushouders aan het werk

Werk bepaalt mede je identiteit, geeft structuur aan de dag, geeft een doel, zorgt voor sociale contacten en een inkomen. Bovendien is het veelal een goede plek om te oefenen met de Nederlandse taal. Daarom is het zo belangrijk voor veel statushouders om te werken. Participatie in de inburgering bereidt hen hierop voor, of bestaat soms al uit (betaald) werk. Ook na het afronden van de inburgering is er vaak hulp beschikbaar om statushouders aan het werk te helpen. Regionale verbinders vervullen hierin een spilfunctie. 

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze tweewekelijkse Nieuwsbrief Inburgering in uitvoering of volg Divosa inburgering op LinkedIn.

Contactpersoon