Overslaan en naar de inhoud gaan

Samen tot je recht komen

Laatste update:

2 Samenwerking sociaal en juridisch domein

2.3 Aan de slag met samenwerking

De noodzaak voelen we allemaal, maar samenwerken is gemakkelijker gezegd dan gedaan. In deze paragraaf geven we concrete handvatten mee om hiermee aan de slag te gaan. In kleine stappen en lichte vormen of juist groots en meeslepend – aan jou de keuze. Laat je vooral inspireren door gemeenten die al ervaring hebben opgedaan.

Figuur 2: Samenwerking in het (lokale) netwerk. Klik hier voor een vergroting.

Stap 1: Breng het probleem in beeld

Een belangrijke eerste stap is scherp te krijgen welk probleem je wil oplossen en welke partners je hierbij nodig hebt. De Raad voor de Rechtsbijstand heeft cijfers over waar juridische conflicten in jouw gemeente over gaan. Deze cijfers zijn verwerkt in het Dashboard rechtsbijstand gemeenten en kunnen in een datadialoog met de Raad voor Rechtsbijstand worden geduid. Deze cijfers en data kunnen een hulpmiddel voor verbetering van samenwerking zijn.

Een andere mogelijke insteek is per levensgebeurtenis in kaart te brengen wat en wie je nodig hebt om hier eerder en efficiënter bij te zijn. Op de website van ErWelzijn vind je een inventarisatie van de belangrijkste levensgebeurtenissen, de mogelijke gevolgen daarvan en hoe je deze gebeurtenissen wellicht eerder had kunnen signaleren.

Stap 2: Organiseer betrokkenheid

Uit de pilot in Almere komt naar voren dat korte lijntjes en informeel contact tussen de juridische samenwerkingspartners en de gemeente helpen in de samenwerking. Een meer uniforme werkwijze met ruimte voor eigenheid kan helpen om deze samenwerking nog beter te laten verlopen. Zorg als gemeente dat je nadrukkelijk de samenwerking opzoekt.

Nodig (juridische) samenwerkingspartners uit om mee te lopen of te werken. Vaak blijkt dat je veel van elkaar kunt leren en het maakt dat je elkaar in de toekomst gemakkelijker vindt. In Den Bosch bleek het afleggen van werkbezoeken door de gemeente aan samenwerkingspartners een goed begin voor het leggen van contact. Samenwerkingspartners herkennen soms dezelfde problemen in de uitvoering van beleid en regelgeving.

Gezamenlijk problematiek erkennen en onder aandacht brengen, kan aanleiding zijn om de samenwerking tussen juridische en sociale samenwerkingspartners in de gemeente te verbeteren, zo bleek uit de pilot in de gemeente Nijmegen

Soms heerst er (gedeeltelijk) onbegrip ten aanzien van het werk van een ander of bestaat een vermoeden van overlap: het gevoel dat professionals op elkaars stoel gaan zitten. Stimuleer daarom onderling begrip en samenwerking tussen professionals, zowel binnen als buiten de gemeente. Ideeën om de uitwisseling te bevorderen uit de gemeente Tilburg zijn: werk met buddy’s vanuit verschillende afdelingen, speel rollenspellen waarbij men in de schoenen van een ander moet stappen of organiseer werkbezoeken bij andere afdelingen.

Ook perverse prikkels in financieringssystematiek, waardoor professionals soms bijvoorbeeld alleen een vergoeding ontvangen voor verricht werk wanneer een formele procedure wordt gestart, kunnen zorgen voor een stroeve samenwerking.

Stap 3: Aan de slag!

Samenwerking kent verschillende vormen. Een optie is het organiseren van een signaleringsoverleg: een overleg waarin verschillende partners uit het juridisch en sociaal domein een aantal keer per jaar bijeenkomen. Denk aan sociaal advocaten, sociaaljuridisch dienstverleners en medewerkers van het Juridisch Loket. Namens het sociaal domein zijn bijvoorbeeld juridisch medewerkers, medewerkers bezwaar en beroep, beleidsmedewerkers, kwaliteitsmedewerkers en/of klantmanagers aanwezig.

De waarde van dit overleg is: elkaar kennen, signalen ophalen, feedback ontvangen op gemaakte (beleids)keuzes, inwoners beter kunnen doorverwijzen, kwaliteit van dienstverlening vergroten, informatie aan inwoners verbeteren en beter weten wat er leeft bij inwoners.

In Utrecht bijvoorbeeld vindt eens per zes weken een signaleringsoverleg plaats tussen rechtshulpverleners en de gemeente. Daar ervaart men dat het overleg de samenwerking verbetert. Deelnemers hebben vaker contact met elkaar, weten beter wat er speelt in de praktijk en er is meer wederzijds begrip. Bovendien biedt het overleg input voor de gemeente als reflectie op haar beleid. Het overleg biedt ook de kans om trends te duiden, ondere andere aan de hand van de datadialogen van de RvR. 

Een stap verder is gezamenlijke organisatie van de dienstverlening. Zo heeft de gemeente Almere in haar pilot geëxperimenteerd met een afdelingsbreed inloopspreekuur bij de balie sociaal domein, waarbij ook sociaal raadslieden waren uitgenodigd. De samenwerking is als positief ervaren en sociaal raadslieden blijven vooralsnog één ochtend per week aansluiten. Baliemedewerkers en klantmanagers kunnen dan gebruikmaken van hun kennis.

Daarnaast kunnen de sociaal raadslieden aangeven in welke situaties doorverwijzing naar hen (of andere samenwerkingspartners) gewenst is. De aanwezigheid van sociaal raadslieden vergroot hun zichtbaarheid voor inwoners en klantmanagers Werk en Inkomen. Wel kan het van belang zijn om de vorm nader te bepalen, om de onafhankelijkheid van de sociaal raadslieden helder te maken.

In Den Bosch is er een vast spreekuur voor sociaal raadslieden op de locatie van Weener XL. Sinds september 2021 is ook de Belastingdienst vier dagen in de week aanwezig op deze locatie.  Een medewerker van de Belastingdienst zegt dat deze ontwikkeling een positief effect heeft gehad op de samenwerking met de gemeente: ‘Nu we bij Weener XL op locatie zitten, lopen mensen gemakkelijker bij ons binnen. De lijntjes met samenwerkingspartners zijn bovendien een stuk korter geworden. We kunnen elkaar sneller en makkelijker vinden.’ Uit het onderzoek in Den Bosch blijkt dat de fysieke nabijheid van partners en de ontmoetingen een goede basis vormen voor het versterken van relaties.

In Hollands Kroon is er eens per twee weken, bij een locatie van het wijkteam, een scheidingsspreekuur met het Juridisch Loket. De aanmeldingen lopen via het wijkteam, waardoor ook afstemming over verdere hulpvragen mogelijk is. Achter de schermen wisselen het Juridisch Loket en het wijkteam expertise uit.

Uit het onderzoek in Hollands Kroon blijkt dat deze samenwerking elkaar versterkt en aanvult, waardoor effectiever en meer passende hulp kan worden geboden. Wel moet de samenwerking nog meer ingebed raken als standaard werkwijze. Hollands Kroon zet ook in op integraal werken met en tussen andere partijen, zoals de rechtbank en Veilig Thuis. In regionale bijeenkomsten delen professionals kennis en ervaring. Zo stimuleert de gemeente integraal werken.

Tilburg ziet de uitvraag naar multiproblematiek, in combinatie met een warme overdracht naar de juiste verbindende schakel of klantregisseur bij de gemeente, als een belangrijk onderdeel van de informele oplossing van conflicten. De verbindende schakels zijn ambtenaren die Tilburgers met een hulpvraag begeleiden bij het vinden van de juiste hulp. Bovendien zijn verbindende schakels aanwezig bij wijkteams om inwoners met financiële vragen te ondersteunen. In de gemeentelijke organisatie zelf fungeren de verbindende schakels als vraagbaak voor collega’s.

Stap 4: Houd de samenwerking vast

Het vasthouden van samenwerking gaat niet vanzelf, hoe houd je dit vast bij bijvoorbeeld personele wisselingen of verschuiving van politieke aandacht? Goede afspraken zijn van belang: een samenwerkingsconvenant kan helpen als voedingsbodem. In Den Bosch is er zo’n samenwerkingsconvenant tussen het Juridisch Loket en de sociaal raadslieden. In dit convenant staan o.a. afspraken over wie wat doet en hoe er met elkaar gecommuniceerd wordt.

Zoek zeker ook je samenwerkingspartners actief op, wees nieuwsgierig naar hun signalen en voorstellen voor verbetering. Om elkaar te blijven ontmoeten en van elkaar te leren, kan een structureel overleg worden ingericht. Dit is gebeurd in Nijmegen na een succesvolle proef in de pilot ‘Vroegtijdig een passende oplossing’. Ook de samenwerkingspartners in Den Bosch zeggen dat structurele contactmomenten nodig zijn om verdere verbetering in de samenwerking mogelijk te maken. Voor het realiseren van een duurzame samenwerking is een lange adem nodig. 

Een belangrijke aanbeveling die volgt uit de pilot van Tilburg is: maak tijd voor tussentijdse reflectie, kennisdeling en het vieren van mijlpalen met de gehele keten. Vergeet daarbij niet om ook ruimte te geven aan het delen van dilemma’s of mislukkingen. Zo leert men niet alleen van elkaars successen, maar ook van de ander zijn lessen.