Overslaan en naar de inhoud gaan

Samen tot je recht komen

Laatste update:

1 Toegang tot het sociaal en juridisch domein

1.4 Hoe aan de slag met een betere toegang?

Ook over de route van inwoners naar toegang tot hulpverlening is veel onderzoek gedaan. Onderstaand plaatje maakt duidelijk wat daar allemaal bij komt kijken:

Figuur 1: Route van inwoners naar toegang tot hulpverlening. Klik hier voor een vergroting.

Was het maar zo dat alle inwoners deze route kennen of dat gemeenten deze stappen altijd overzien. De praktijk is weerbarstiger, zeker in gevallen waar meerdere professionals en organisaties een rol spelen. Toch zijn er een aantal stappen die de toegang tot hulpverlening (sociaal en juridisch) kunnen verbeteren:

Stap 1: Inventariseer het aantal loketten in de gemeente

Waar kunnen inwoners terecht met hun vragen over het juridisch domein, sociaal domein, financiële dienstverlening en sociaaljuridische hulpverlening? Figuur 1 kan hierbij een leidraad zijn. Hoeveel inwoners maken gebruik van de verschillende ingangen en wat zegt dat over de laagdrempeligheid en toegankelijkheid van de veelbezochte plekken?

Stap 2: Bekijk hoe de samenwerking is met en tussen deze loketten

Zijn de verschillende loketten voldoende bekend met elkaars dienstverlening? Is doorverwijzing  gebruikelijk? Is er al warme overdracht indien nodig? Staan deze loketten open voor meer samenwerking en wat is hiervoor nodig? Zo heeft de gemeente Hollands Kroon een spreekuur voor gratis juridisch advies. Zo’n fysiek spreekuur is voor veel inwoners beter bereikbaar en  verlaagt de drempel tot rechtshulp. De fysieke aanwezigheid op het kantoor van het wijkteam vergroot ook de bewustwording bij het wijkteam en scheidingsteam. Daardoor is ook voor hen de drempel lager om te verwijzen.

Ditzelfde gebeurt in Den Bosch, waar onder meer sociaal raadslieden, het Juridisch Loket en de Belastingdienst een vast spreekuur hebben op de locatie van werkontwikkelbedrijf Weener XL. Uit de pilot in Den Bosch  blijkt dat alleen goede onderlinge samenwerking niet voldoende is voor een goede toegang voor de inwoner. Ook als de professionals op basis van een bestaande sociale kaart een goed beeld van het veld hebben en weten waar zij de inwoners naar door kunnen verwijzen, betekent dit nog niet dat dit voor de inwoners zelf goed bruikbaar of bekend is. Er is dus ook een sociale kaart met de toegangspoorten tot rechtshulp voor inwoners nodig.

Versterking van de samenwerking tussen de afdelingen van de gemeente is ook van belang, bijvoorbeeld tussen medewerkers van de afdeling Toezicht en Handhaving in het sociaal domein en de rechtmatigheidsconsulenten, zo bleek uit de pilot Dejuridiseren bij multiproblematiek in het sociaal domein  van de gemeente Tilburg.

Stap 3: Verstevig de toegang

Geef ruchtbaarheid aan bestaande en/of nieuwe initiatieven en zorg dat het informatieaanbod helder en overzichtelijk is. Ga daarbij outreachend te werk en zorg dat de dienstverlening bekend is bij inwoners én de sociale partners. Uit de gesprekken in Hollands Kroon komt naar voren dat de organisatie van het hulpaanbod onder de pilot Het Scheidingsplein bijdraagt aan een korte wachttijd. Inwoners met een hulpvraag worden via Het Scheidingsplein direct naar het diverse hulpaanbod verwezen, ook als er een wachttijd is voor het eigenlijke hulptraject bij het Scheidingsteam.

Uit de pilot in Deurne bleek dat ook de cliëntondersteuner door kennis van de sociale en juridische kaart laagdrempelig toegang kan bieden naar andere vormen van sociaaljuridische hulp, zoals de sociale raadslieden of het Juridisch Loket.

In Den Bosch is de dienstverlening van sociaal raadslieden extra onder de aandacht gekomen in een bredere publiekscampagne die in het najaar van 2022 is uitgezet. Ook het Startpunt Scheiden in Wijk bij Duurstede heeft een reclamecampagne ingezet. Daarnaast hebben zij een filmpje ontwikkeld over het Startpunt Scheiden en dat getoond in wachtruimten van huisartsen.

In Hollands Kroon heeft de website Het Scheidingsplein de toegang tot rechtshulp verbeterd door laagdrempelige en duidelijke informatie en toegang. Het blijft echter een uitdaging om de mensen in een vroeg stadium van de scheiding te bereiken. Een mediacampagne om de website te promoten helpt hierbij.

Stressvolle situaties kunnen bij inwoners leiden tot een afwachtende of inactieve houding. Een proactieve benadering van inwoners draagt bij aan de laagdrempelige toegang tot het recht, bleek uit de pilot in de gemeente Nijmegen. Een aanvullend advies is: zoek de inwoner actief op, sluit aan bij hun overleggen, leg je oor te luister, betrek hen waar mogelijk bij de verbeteractie, kom terug om te vertellen wat je hebt aangepakt en welk effect je ziet. (5)

Voetnoten 

  1. Movisie over adviezen aan andere gemeenten n.a.v. lokaal onderzoek ‘Het moreel kompas in de Almeerse praktijk’