Overslaan en naar de inhoud gaan

Samen tot je recht komen

Laatste update:

3 Responsiever werken

3.3 Waarom is responsiever werken belangrijk?

Net als de verbetering van de toegang en de samenwerking tussen sociaal en juridisch domein, is responsief werken een antwoord op de conflicten die inwoners en overheid met elkaar hebben en op het afnemend vertrouwen van inwoners in de overheid. De formele, juridische en veelal schriftelijke wijze waarop de overheid aanvragen, klachten en bezwaar behandelt, sluit niet aan bij de behoefte van inwoners. Die formele behandeling zien inwoners als één van tien belangrijkste knelpunten in de dienstverlening van de overheid.

Responsief werken kan conflicten voorkomen én het vertrouwen van inwoners in de overheid terugwinnen. We zien dat een informele aanpak bij besluit en bezwaarprocedures leidt tot snellere acceptatie van een besluit. Dit zien we ook terug in onze pilots. Inwoners ervaren proactief contact vanuit de gemeente als positief. Dit vergroot hun vertrouwen in de lokale overheid.

Dat heeft te maken met het feit dat veel bezwaren door inwoners niet puur gaan om de inhoud van het besluit, maar om factoren rond de communicatie van het besluit. Inwoners dienen bijvoorbeeld bezwaar in omdat ze de brief of het besluit niet snappen.

Een goede uitleg kan hierbij helpen en soms procedures voorkomen. Dit is ook duidelijk terug te zien in de werkwijze van Oude IJsselstreek, waar veel aandacht wordt besteed aan de relatie met de inwoners. Er wordt gewerkt vanuit vertrouwen en er wordt zoveel als mogelijk samen opgelost voordat besluiten genomen worden.

We weten ook dat inwoners een besluit sneller rechtvaardig vinden als zij respectvol zijn behandeld en de ruimte hebben gekregen om hun verhaal te doen. Allemaal redenen om aan de slag te gaan met responsiever werken. Om meer werk te voorkomen, maar vooral om het goede te doen en dat goed te doen. Maar hoe ga je dan aan de slag met responsiever werken? Hierover lees je meer in de volgende paragraaf.

Heel prettig dat de gemeente uit zichzelf belde, ik was hierdoor verrast en wist helemaal niet dat ze dat deden. Ik kijk hierdoor positiever naar sociaal raadslieden en de gemeente.

- deelnemer pilot gemeente Nijmegen

Ik vond het heel attent dat de gemeente uit zichzelf belde en aangaf dat er misschien iemand kon meekijken met de toeslagen. Dit geeft wel vertrouwen dat ook de gemeente wil dat het allemaal goed gaat.

- deelnemer pilot gemeente Nijmegen

Voetnoten 

  1. ‘Prettig contact met de overheid’, 2008
  2. ‘Marseille, A.T., Winter, H.B. (2014), Professioneel behandelen van bezwaarschriften, Ministerie van Binnenlandse Zaken, Den Haag