Overslaan en naar de inhoud gaan

Samen tot je recht komen

Laatste update:

3 Responsiever werken

3.2 Wat is responsiever werken?

Het voorkomen en (informeel) oplossen van conflicten tussen inwoner en overheid zijn onderdeel van een nieuwe manier van werken: responsief werken. Dit wordt ook wel werken volgens de menselijke maat, de bedoeling of inwonergericht werken genoemd. Een eenduidige definitie van responsief is er niet, maar er zijn wel belangrijke elementen:

  • Verplaats je in het (inwoners)perspectief: Luister naar het verhaal van de inwoner en leef je in in zijn behoeftes en situatie. Kijk ook naar meerdere leefgebieden, zodat er duurzame oplossingen kunnen worden geboden. De inwoner voelt zich als resultaat gehoord, rechtvaardig behandeld en serieus genomen.
     
  • Werk proactief in plaats van reactief: Kies voor een proactieve, meedenkende opstelling. Reageer niet alleen op problemen, maar voorkom ze. Dit kan bijvoorbeeld door een stap vooruit te denken en inwoners actief benaderen over hun rechten. Onderdeel hiervan is ook het vroeg signaleren van problemen, waardoor escalatie wordt voorkomen.
     
  • Zorg voor informeel contact: Los problemen informeel op via persoonlijk contact en heldere, laagdrempelige en gelijkwaardige communicatie. Problemen worden zoveel mogelijk opgelost zonder dat er juridische procedures aan te pas komen.
     
  • Kies voor doelmatigheid: Handel vanuit de situatie van de inwoner in plaats vanuit bestaande procedures. De nadruk ligt op de bedoeling van wet-of regelgeving in plaats van op strikte beleid- of regeltoepassing. Met andere woorden: werk doelgericht in plaats van proceduregericht.

De gemeente Hollands Kroon heeft een zeer proactieve rol gepakt bij het preventiever werken in scheidingssituaties. Hun cijfers van jeugdzorg maakten de noodzaak hiervan duidelijk. Niet alleen in de richting van hun eigen inwoners zijn zij proactief aan de slag gegaan. Met hun eigen ervaringen zijn zij ook de regio gaan informeren en aanhaken. Op dit moment zijn dertien gemeenten uit de regio aangesloten bij het Echtscheidingsplein.

Responsiever werken richt zich niet alleen op uitvoerend professionals die direct contact hebben met inwoners. Het draait om de héle gemeentelijke organisatie: van uitvoering tot wethouder, van beleid tot management.

Responsiever werken vraagt een bewustzijn, handelen en continu gesprek tussen alle betrokkenen. Dit bleek zowel uit de pilots als uit de leerkringen en interviews met leidinggevenden en wethouders.

Let op: responsiever werken of werken volgens de menselijke maat is niet hetzelfde als maatwerk!

Wees jezelf bewust van het perspectief dat de ander heeft. Dat is wellicht (of waarschijnlijk) anders dan hetgeen jij denkt te zien. Het gaat er niet om dat je overtuigd bent dat jij het goede plaatje ziet. Het gaat er om dat je zeker weet hoe de burger – voor wie we allemaal aan het werk zijn en die we verder willen helpen – hiernaar kijkt.
Dát is de menselijke maat. En dat is wat anders dan maatwerk. Maatwerk is je professionaliteit, je kennis en kunde aanwenden om domeinoverstijgend oplossingen voor elkaar te krijgen. Menselijke maat heeft te maken met empathie. Met in de gaten hebben wie je voor je hebt. Dat je in de ogen van de ander kunt kijken en een gesprek kunt voeren om te achterhalen wat hem of haar beweegt om een vraag of verzoek voor te leggen.

- Jan Prins, specialist lokale overheden van de Nationale ombudsman