Overslaan en naar de inhoud gaan

Werkwijzer Gespreksvoering

Laatste update: 01 juni 2019

5 Wat is er nodig in de organisatie?

5.2 Wat vraagt dat van de organisatie?

Wat moet bijvoorbeeld de afdeling Werk en Inkomen doen om professionals in staat te stellen hun gespreksvoering af te stemmen op zelfsturing van klanten? Dat vraagt niet alleen om het tegemoetkomen aan de wensen van klantmanagers uit de voorafgaande paragraaf, maar ook om veranderingen in het leiderschap en de organisatiecultuur. Hier volgen enkele tips voor leidinggevenden.

Maak voor professionals en klanten duidelijk wat de speelruimte is

Maak het voor professionals glashelder wat de kaders van de wet en het lokale beleid zijn en hoe ze daarmee moeten omgaan. Alleen dan kunnen zij klanten duidelijk maken wat er van hen verwacht wordt. Elke afdeling Werk & Inkomen zoekt de balans tussen rechtmatigheid en beperking van de instroom aan de ene kant en doelmatigheid aan de andere kant. De uitkomst heeft implicaties voor gespreksvoering. Als doelmatigheid vooropstaat is er meer ruimte voor gesprekstechnieken die erop gericht zijn om klanten te motiveren voor participatie of werk.

Zorg voor een cultuur die maatwerk ondersteunt

Van professionals wordt gevraagd om meer ruimte te bieden voor de zelfsturing van de klant. Deze verandering naar een flexibele aanpak (maatwerk) vraagt om een ondersteunende cultuur. Dit is een cultuur waarbij de medewerkers elkaar steunen en vertrouwen en samen een hechte groep vormen. En waarbij leidinggevenden die betrokkenheid en individuele groei van de medewerkers stimuleren. Zo’n cultuur sluit ook goed aan bij de wensen en behoeften van de uitvoerende professionals. Sleutelbegrippen bij die cultuur zijn: participatie, samenwerking, individuele groei, wederzijds vertrouwen, groepscohesie en betrokkenheid.

Bied inspirerend leiderschap

Organisaties met inspirerende leiders passen zich beter aan omdat de medewerkers meer gemotiveerd zijn en daardoor beter presteren. Dit vraagt van leidinggevenden dat ze meer aandacht besteden aan het inspireren van de medewerkers (1). Let meer op het formuleren van een gezamenlijke missie en visie dan op het controleren en plannen. Geef medewerkers verantwoordelijkheid en stimuleer vernieuwing en verandering. Waardeer extra inzet en betrokkenheid. Een inspirerend leider geeft het goede voorbeeld. Breng daarom als leidinggevende ook zelf de effectieve gespreksvoering van de professionals in de praktijk: empathie, echtheid, onvoorwaardelijke acceptatie en een gidsende stijl.

Leg de nadruk op belonen, niet op straffen

Hoewel straffen soms onvermijdelijk is, blijft belonen een betere manier om te motiveren. Voor een afdeling Werk & Inkomen die sterk op handhaving gericht is, vraagt dat een omslag naar een andere manier van denken en werken. Handhaven is nodig om onrechtmatigheid te voorkomen en gedragsaanpassingen te bewerkstelligen als beloningen niet tot het gewenste resultaat leiden. Maar om klanten in beweging te krijgen zijn beloningen noodzakelijk. Uit de motivatietheorieën is bekend dat immateriële beloningen zoals positieve waardering en aandacht zelfs beter werken dan materiële beloningen. Een afdeling Werk & Inkomen die wil vernieuwen doet er goed aan om ook eigen medewerkers die hun nek durven uitsteken daarvoor te waarderen.

Investeer in opleidingen om expertise op te bouwen

Het aanleren van goede gesprekstechnieken is een intensief proces. De theorie maken professionals zich snel eigen, maar het toepassen in de praktijk is weerbarstiger. Een opleiding helpt hun vaardigheid in het voeren van lastige gesprekken te vergroten door te oefenen. Zowel professionals in het sociaal domein als experts zijn ervan overtuigd dat het opleiden van professionals cruciaal is. Dat vergt de nodige investering. Zo is een driedaagse training het minimum om je de motiverende gespreksvoering eigen te maken. Kortere cursussen zijn niet voldoende om nieuwe vaardigheden of een manier van werken aan te leren.

Divosa biedt diverse incompanytrainingen aan, onder meer over gespreksvoering.

Investeer in intervisie om expertise te borgen

Vrijwel alle professionals in het sociaal domein beheersen de basisvaardigheden van gespreksvoering. Maar in lastige situaties hebben ze de neiging om terug te vallen op minder effectieve gesprekstechnieken. Intervisie maakt professionals bewust van die valkuilen, het laat ze elkaar scherp houden. Ook het introduceren van nieuwe inzichten over het motiveren van klanten vraagt om intervisie. Organiseer bijeenkomsten waarin teams met elkaar bespreken hoe ze die kunnen toepassen binnen hun werk. Houd ook oog voor het leren en het blijven ontwikkelen van professionals en leidinggevenden.

Bied ruimte voor inspraak

Geef professionals inbreng bij de keuze uit trajecten of geef ze een eigen budget om voor hun klanten de beste trajecten te organiseren.

Blijf voortdurend leren en verbeteren

De belangrijkste boodschap is dat betere gespreksvoering een continu proces is. Medewerkers en organisaties zijn nooit uitgeleerd in het beter benaderen en motiveren van hun klanten.

  1. Hartog, D. N., Koopman, P. L., Muijen, J. J., & Bast, B. (1997). Inspirerend leiderschap in organisaties. Academic Service, economie en bedrijfskunde.