Overslaan en naar de inhoud gaan

Werkwijzer Gespreksvoering

Laatste update: 01 juni 2019

5 Wat is er nodig in de organisatie?

5.1 Wat hebben klantmanagers nodig?

In klankbordgroepen bespraken klantmanagers wat ze nodig hebben om hun gespreksvoering af te stemmen op zelfsturing van klanten. Daarbij kwamen de volgende wensen naar voren:

Intervisie

Met collega’s je gespreksvoering bespreken gebeurt weinig tot niet, terwijl klantmanagers er wel behoefte aan hebben.

Collegiale consultatie

Een waardevolle aanvulling op intervisie is het meelopen met elkaars gesprekken om daarna feedback te geven. Ook dit gebeurt in de praktijk nauwelijks.

Case(load)besprekingen

Ook in een teamoverleg bespreken van elkaars klanten (bijvoorbeeld nieuwe klanten na de intake of zorgmijders) kan een onderdeel zijn van intervisie. Een dergelijke bespreking is kort en praktisch; je kunt elkaar vragen om tips hoe je verder kunt met een klant.

Training en opleiding

Alle klantmanagers zien de waarde van deskundigheidsbevordering. Ze zeggen veel baat te hebben bij trainingen; het helpt hen om gesprekken met klanten anders te gaan voeren.

Duidelijkheid over de kaders

Klantmanagers vinden hun speelveld lang niet altijd helder. Wat verwachten we wel en niet van klanten? Wanneer hoeft iemand geen tegenprestatie te leveren? Als de kaders voor klantmanagers niet helder zijn kunnen ze ook niet goed aan klanten duidelijk maken wat er van hen verwacht wordt.

Rugdekking

Klantmanagers moeten erop kunnen vertrouwen dat er rugdekking is als een klant gaat klagen, maar vaak staan de neuzen in de organisatie niet allemaal dezelfde kant op. Dan krijgt een klant bijvoorbeeld direct gelijk als hij klaagt bij een wethouder, zonder hoor en wederhoor. Dat ondermijnt niet alleen de positie van de klantmanager, maar ook het traject dat met de klant is ingezet. Het is de verantwoordelijkheid van de hele organisatie dat klanten goede dienstverlening krijgen. Hiervoor is het noodzakelijk dat de manager en de wethouder op één lijn staan met de klantmanager en rugdekking geven.

Inspraak bij inkoop trajecten

Klantmanagers willen graag inspraak bij de selectie in het aanbod dat ingekocht wordt. Ze vinden het demotiverend wanneer ze klanten moeten aanleveren voor trajecten waar ze het nut niet van inzien. Daarom willen ze graag dat managers hen betrekken bij de selectie of zelf een budget ter beschikking krijgen.