Overslaan en naar de inhoud gaan

Werkwijzer Gespreksvoering

Laatste update: 01 juni 2019

1 Het gesprek

1.2 Een goede opening en afsluiting

Besteed bij elk gesprek bijzondere aandacht aan de opening en de afsluiting, dat biedt de klant houvast.

Opening van het gesprek

In het begin van het gesprek neem je het initiatief om de volgende onderwerpen te bespreken:

  • Heet de klant welkom en leid het gesprek in.
  • Vertel hoe het gesprek gaat verlopen: hoeveel tijd is ervoor? Wat ga je bespreken? Geef algemene uitleg over de dienstverlening van de gemeente en de gang van zaken:
  • Wat staat u als klant te wachten?
  • Hoe zit het met praktische zaken (zoals duur en frequentie van de afspraken en bereikbaarheid)?
  • Wat verwacht ik van u?
  • Wat verwacht u van mij als professional?

Vooral in een eerste gesprek met een klant besteed je veel tijd aan de algemene uitleg, om de klant te informeren over zijn rechten en plichten en om een goed beeld van de klant te krijgen. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld het instrument Levenswiel (zie bijlage 2).

Afsluiten van het gesprek

Ook voor het afsluiten van het gesprek neem jij het initiatief. Je kondigt dat op tijd aan, vijf à tien minuten van tevoren. Doe bij de afsluiting het volgende:

  • Vraag of de klant nog vragen heeft.
  • Vat samen wat er besproken is, of nog beter: laat de klant dat doen.
  • Vraag hoe de klant het gesprek heeft ervaren.
  • Leg afspraken voor het vervolg vast.
  • Bedank de klant voor zijn komst en het gesprek.