Overslaan en naar de inhoud gaan

Werkwijzer Gespreksvoering

Laatste update: 01 juni 2019

4 Confronteren

Introductie Confronteren

Als klanten niet doen wat van ze verwacht wordt en motiverende gespreksvoering niet werkt, kun je een confrontatie inzetten. Confronteren is geen doel op zich, maar een goed middel om zelfsturing te vergroten. Een confrontatie moet wel op de juiste manier ingezet worden, anders kan die averechts uitpakken. Dit hoofdstuk geeft daarvoor tips en achtergrondinformatie.

Volgens de Van Dale betekent confronteren ‘tegenover elkaar stellen’. Je stelt jouw mening of visie tegenover die van een klant. Dat doe je meestal als laatste stap, om de klant iets duidelijk te maken wat hij niet (goed) wist. Omdat het beeld bestaat dat een confrontatie slecht is voor de relatie zetten veel hulpverleners en coaches het pas als laatste redmiddel in. Ze zijn bang dat hun gesprekspartner zijn standpunt verhardt of negatiever over zichzelf gaat denken. Maar wanneer je een confrontatie op de goede manier inzet, zijn die nadelen er niet of in mindere mate.