Incompany-training Gespreksvoering: hoe motiveer ik de inwoner?
Divosa biedt professionals in het sociaal domein een driedaagse training aan over het vergroten van zelfsturing en motivatie van klanten. Wil je samen met je collega's ontdekken hoe jullie je klanten (nog meer) kunnen motiveren? Benieuwd hoe je samen wetenschappelijk onderbouwde theorieën kunt toepassen in de praktijk? Geef je gemeente dan op voor deze incompanytraining.
Uit onderzoek weten we welke manieren van gespreksvoering effectief zijn om zelfsturing en motivatie van klanten te vergroten en welke niet. In deze training komen drie bewezen effectieve begeleidingsmethodes én de bijbehorende basishouding aan bod. Deze breed inzetbare methodes worden vertaald naar de praktijk van de professional, zodat je er de volgende werkdag mee aan de slag kunt.
Wat ga je leren?
Je maakt kennis met 3 methoden die bewezen effectief zijn (1. Leerdoelen stellen, 2. Motiverende gespreksvoering, 3. Oplossingsgericht werken). De volgende vragen worden tijdens de training behandeld:
- Welke basishouding is het meest geschikt?
- Welke gespreksvaardigheden werken goed?
- Hoe kan ik effectief doelen stellen met klanten?
- Hoe ontstaat motivatie?
- Hoe kan ik de (latente) motivatie aanspreken en versterken?
- Hoe ontlok ik zelfmotiverende uitspraken?
- Hoe voorkom en verminder ik weerstand?
- Hoe breng ik inspirerende waarden van de cliënt aan het licht?
- Hoe vergroot ik hoop en vertrouwen als mijn klant denkt dat hij iets niet kan?
- Hoe stimuleer ik kleine stappen, zodat de klant in beweging komt?
- Hoe maak ik de vertaalslag naar mijn eigen praktijk?
Programma
Dag | Dagdeel | Inhoud |
---|---|---|
Dag 1 | Ochtend | Een basishouding die (plezierig) werkt |
Middag | Effectief doelen stellen met klanten | |
Dag 2 | Ochtend | Verlagen van weerstand en vergroten van motivatie |
Middag | Ontlokken van verandertaal; motiverend informeren en omgaan met weerstand | |
Dag 3 | Ochtend | Vergroten van vertrouwen in eigen kunnen |
Middag | Oefenen en inbreng casuïstiek |
Trainers
Arjan van Dam
Arjan van Dam is psycholoog en trainer. Hij heeft ruime ervaring in de re-integratie en ontwikkelde voor Divosa de werkwijzer 'Gespreksvoering: Sturen op zelfsturing door motiveren en confronteren'. Ook schreef hij het boek 'De kunst van het falen' en is hij online coach voor 'Psychologie Magazine'.
Anouk van der Lucht
In 2019 na een master Oplossingsgericht Coachen wist Anouk direct: dit is het! En een opleiding bij teacher Ben Furman zorgde ervoor dat zij (zoals ze het zelf zegt) stiekem een beetje verliefd werd op deze methode. Jarenlange verdieping, ervaring en een trainersopleiding volgde. Anouk verzorgt opleidingen aan ouders, coachende professionals (in het sociaal domein), leraren en pedagogisch werkers. Haar motto: hard werken en hard lachen, en dingen leren die de wereld een beetje mooier maken.
Maarten Onderdelinden
Maarten Onderdelinden is opleider en coach. Hij volgde meer dan veertig coachingopleidingen, waaronder NOBCO-practitioner, en is bevoegd docent. Maarten Onderdelinden leidt mensen op in motiverende gespreksvoering, oplossingsgericht coachen en mentaliserend coachen, onder andere voor de Raad van de Kinderbescherming, het CBR en de reclassering. Hij heeft meer dan twintig jaar ervaring met werken in het gedwongen kader.
Gerard de Wit
Gerard de Wit is zelfstandig trainer/coach en is zijn carriere begonnen in de reclassering. Hij heeft veel ervaring als trainer in motiverende en oplossingsgerichte gespreksvoering. Ook is hij lid van het MINT (Motivational Interviewing Network of Trainers).
Kosten en praktische informatie
Deze training wordt incompany aangeboden. De trainers stellen in overleg met de gemeente de data van de drie trainingsdagen vast. Het gewenste aantal deelnemers per training is tussen de 8 en 15. Er wordt een vaste totaalprijs in rekening gebracht. De gemeente zorgt voor locatie en verdere benodigde faciliteiten. Neem voor meer informatie contact op met leren@divosa.nl of vul het formulier in.
Training Gespreksvoering bij Divosa
Is de incompany-training geen optie voor je organisatie of wil je graag leren van vakgenoten uit andere gemeenten, dan kun je dezelfde training ook bij Divosa volgen. Divosa biedt de training meerdere keren per jaar aan. Kijk hiervoor in het overzicht van bijeenkomsten.
Wat vinden eerdere deelnemers?
Deelnemer: 'Het waren drie hele interessante trainingsdagen, goede locaties en een geweldige groep. Ik ben werkzaam vanaf 1979, al 45 jaar, je kunt je voorstellen dat ik al vele trainingen heb gehad. Deze training heeft mij verwonderd. Ik heb zoveel praktische tools en diepgang mee gekregen in de aangeboden theorie. De trainer (Anouk) is in 1 woord fantastisch, zowel vakinhoudelijk (didactiek, keuze van werkvormen, uitleg en toelichting van de theorie) en als persoon. Zij bracht een dosis energie mee, dynamiek en humor. Door haar persoonlijke touch bij de aangeboden theorie heeft dat bij mij ervoor gezorgd dat ik de transfer van training naar dagelijkse praktijk naadloos kan maken.'
Lees het interview met Johanna Tuinstra, consulent Werk en Inkomen bij gemeente Zuidhorn over haar ervaringen met de training én die van haar cliënten.