Overslaan en naar de inhoud gaan

Gemeentelijke vroegsignaleringsaanpak onder de loep 2025

Laatste update: 11 september 2025

2 Het ontvangen en oppakken van signalen

2.3 BRP-controle

Als gemeenten signalen ontvangen, moeten ze eerst het BRP raadplegen om te verifiëren of het om een inwoner uit de gemeente gaat. Dit kan handmatig of geautomatiseerd via het softwaresysteem van xxllnc Vroegsignalering of BKR (via een zogenaamde BRP-koppeling). Wanneer een gemeente de uitvoering van vroegsignalering uitbesteedt aan een externe organisatie zonder BRP-toegang, is het de verantwoordelijkheid van de gemeente om eerst een BRP-controle uit te voeren voordat de signalen worden doorgezet.

Onderstaande figuur laat zien dat ongeveer vier op de tien gemeenten gebruikmaakt van een BRP-koppeling om een automatische BRP-controle te kunnen doen. Het zijn met name de gemeenten met meer dan 50.000 inwoners die hiervan gebruikmaken. Van hen heeft bijna zes op de tien gemeenten de automatische BRP-koppeling, terwijl dit voor 18 procent van de gemeenten met minder dan 25.000 inwoners geldt. Naast de kosten van zo’n BRP-koppeling, hebben deze gemeenten veelal ook minder signalen per maand om te controleren. 

Gebruik automatische BRP-koppeling

Controle BRP bij gemeenten zonder BRP-koppeling

Van de 53 procent van de gemeenten zonder BRP-koppeling, controleert zes op de tien niet of de personen met een betalingsachterstand bij de gemeente zijn ingeschreven. Net iets meer dan een op de tien van deze gemeenten doet dit altijd wel. 

Controle of personen zijn ingeschreven bij gemeente

Bij gebruik van de automatische BRP-koppeling komt het voor dat de persoons- en adresgegevens niet (volledig) overeenkomen met het BRP. Dit komt bijvoorbeeld voor als gevolg van een foutieve schrijfwijze van de achternaam (bijvoorbeeld ss/s, tussenvoegsels, diakrieten [é, ê, ë, etc.], meisjesnaam of bij signaal over een kleine onderneming (natuurlijke persoon) met een water- of energiecontract op de bedrijfsnaam. De signalen die niet overeenkomen met het BRP moeten worden gecontroleerd om na te gaan of de inwoner alsnog kan worden geïdentificeerd. 

Van de gemeenten die een BRP-koppeling hebben, geeft meer dan de helft (55 procent) aan de uitgevallen signalen te controleren. Dit vindt dus beduidend vaker plaats bij gemeenten die geen gebruikmaken van een BRP-koppeling. Eén op de zes gemeenten met BRP-koppeling doet dit niet.

De 17 procent die ‘anders’ aangeeft, geeft veelal aan dat ze afhankelijk zijn van het signaal om te kunnen controleren. Ze controleren bijvoorbeeld alleen de crisismeldingen, matches en/of hoge bedragen. 

Controle of personen bij automatische brp-uitval zijn ingeschreven bij gemeente