Overslaan en naar de inhoud gaan

Gemeentelijke vroegsignaleringsaanpak onder de loep 2025

Laatste update: 11 september 2025

1 Personele inzet vroegsignalering

1.1 De uitvoering van vroegsignalering

Gemeenten hebben de beleidsvrijheid om te bepalen wie de vroegsignalering uitvoert. Met de uitvoering van de vroegsignalering bedoelen we het opvolgen van signalen en het leggen van contact met inwoners. Onderstaande figuur laat zien wie verantwoordelijk is voor de uitvoering. 

Bij zes op de tien gemeenten zijn schuldhulpverleners betrokken bij de uitvoering van vroegsignalering. Bijna de helft van de gemeenten heeft (ook) specifieke medewerkers die zich uitsluitend richten op vroegsignalering.

Bij 42 procent van de gemeenten zijn er twee of meer type medewerkers bij de uitvoering van de vroegsignalering. Dit gold in 2023 nog voor 26 procent van de gemeenten. Er is een stijging in het aantal gemeenten waar ook callcenter medewerkers worden ingezet (6 procent tegen 1 procent twee jaar geleden). In 28 procent van de gemeenten is een maatschappelijk werker betrokken bij de uitvoering van de vroegsignalering. In 82 procent van de gemeenten zijn ook anderen betrokken bij de uitvoering. 

Uitvoerders vroegsignalering

Net als in 2023 is de inzet van vrijwilligers en/of ervaringsdeskundigen binnen de vroegsignalering gering. Bij 8 procent van de gemeenten hebben zij een rol, bij het bellen van inwoners of om (samen met een betaalde medewerker) op huisbezoek te gaan.