Overslaan en naar de inhoud gaan

Gemeentelijke vroegsignaleringsaanpak onder de loep 2025

Laatste update: 11 september 2025

3 Het contact leggen met en bereiken van de inwoner

3.5 Registratie contactpogingen

Gemeenten kunnen alle acties in de opvolging van een melding registreren in hun vroegsignaleringssoftware, wat helpt om inzicht te krijgen in de geleverde inspanningen en de moeite die het kost om iemand te bereiken. De verzamelde gegevens zijn bovendien nuttig bij de evaluatie van de aanpak, omdat ze laten zien welke contactvormen effectiever zijn voor specifieke groepen inwoners. Als gemeenten bovendien op een vergelijkbare manier registreren, kunnen er betrouwbare vergelijkingen op landelijk niveau worden gemaakt. Ruim acht op de tien gemeenten registreren alle contactpogingen in het softwarepakket VPS of xxllnc Vroegsignalering (onderdeel Vroegeropaf). Gemeenten die deze software niet gebruiken, registreren de contactpogingen vaak ook niet. Daarnaast is de registratie van telefonische contacten die een callcenter afhandelt soms niet mogelijk in de vroegsignaleringssoftware.

Beleid rondom registratie contactpogingen

Bij vijf procent van de ondervraagde gemeenten verschilt de registratie per contactsoort. Hierbij wordt onder andere benoemd: 

  • Geautomatiseerde bulkbrieven worden niet vastgelegd.
  • De geautomatiseerde brief die iedereen krijgt, wordt als contactpoging geregistreerd. Vervolgens worden alleen contactpogingen geregistreerd waarbij de inwoner wordt bereikt.
  • Alleen huisbezoeken worden vastgelegd; andere contactpogingen niet. 

Registratie per contactvorm

Wanneer gevraagd wordt naar specifieke contactpogingen, blijkt dat acht op de tien gemeenten deze registreren. Bij een huisbezoek dat met een brief of flyer wordt aangekondigd, wordt dit echter net iets minder vaak gedaan: 69 procent van de gemeenten registreert het wel, terwijl 16 procent dit zeker niet doet.

In hoeverre de contactvormen worden geregistreerd