Overslaan en naar de inhoud gaan

Gemeentelijke vroegsignaleringsaanpak onder de loep 2025

Laatste update: 11 september 2025

3 Het contact leggen met en bereiken van de inwoner

3.1 De benaderingswijzen

Driekwart van de gemeenten maakt gebruik van vijf of meer contactmethoden om inwoners te bereiken, zoals brieven, huisbezoeken, telefoongesprekken, WhatsApp, sms'jes en e-mails. Veertien procent van de gemeenten gebruikt zelfs alle genoemde methoden bij de opvolging van meldingen. Huisbezoeken, bellen en het versturen van brieven en e-mails wordt door veruit de meeste gemeenten gedaan. Dit zegt verder niets over de frequentie waarmee een bepaalde contactvorm wordt ingezet. 

Gehanteerde manieren om meldingen op te volgen

Gemeenten zijn in de afgelopen jaren meer verschillende vormen van contact gaan inzetten. In 2023 gebruikte 56 procent van de gemeenten vijf of meer contactvormen. Ook het gemiddeld aantal geregistreerde contactpogingen per melding lag in 2024 significant hoger dan in 2023. Vergeleken met 2023 is het gemiddelde aantal contactpogingen per melding bij gemeenten veranderd. De onderstaande tabel laat zien bij hoeveel gemeenten dit gaat om een toename of afname van 0,25 contactpogingen per melding. Op basis van de data is niet vast te stellen of gemeenten daadwerkelijk meer contactpogingen hebben gedaan, of dat vooral de registratie is verbeterd.

Het aandeel schriftelijke, telefonische en huisbezoekcontactpogingen is tussen 2023 en 2024 niet significant veranderd.

Verandering in contactpogingen per melding (2024 t.o.v. 2023) Aantal gemeenten
0,25 meer contactpogingen per melding  71
Geen grote verandering 184
0,25 minder contactpogingen per melding  23