Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe beheers je de BUIG-uitgaven?

Laatste update: 24 april 2024

Hoofdstuk 1 Wat heeft invloed op de BUIG?

Het Rijk verdeelt het beschikbare macrobudget voor uitgaven aan bijstandsuitkeringen en loonkostensubsidies (‘de BUIG’) over gemeenten. Op de wijze van verdelen en de hoogte van het gemeentebudget heb je als gemeente nauwelijks invloed. Ook de rechthebbendheid en de uit te keren bedragen in specifieke gevallen zijn wettelijk genormeerd. Dat wil echter niet zeggen dat je geen invloed hebt op de uitgaven aan de BUIG. Gemeenten kunnen sturen op het beperken van de instroom, het bevorderen van de uitstroom en het beperken van de uitkeringshoogte. 

Systematische verbanden

AEF en de Beleidsonderzoekers hebben in 2022/2023 onderzoek gedaan naar verklaringen voor tekorten en overschotten op de bijstandsbudgetten. In dit onderzoek zijn systematische verbanden gezocht tussen beleid en uitvoering enerzijds en het financiële resultaat anderzijds. Het analysekader is in beeld gebracht in onderstaand diagram:

De onderzoekers zien geen sterk verband tussen niveau 0 en 1. Oftewel, gemeenten met een lagere instroom en hogere uitstroom scoren niet veel beter op de volumecomponent. Dat komt omdat het verdeelmodel ook van invloed is. Deze is als factor echter niet te kwantificeren. De onderzoekers zien enig verband tussen de verschillende niveaus 0, 1, 2, 3 en 4.  Bij 8 van de 15 gemeenten is het verband redelijk tot goed terug te zien, bij 7 van de 15 gemeenten echter beperkt of helemaal niet. Dit duidt wederom op de invloed van de verdelende werking van het objectief verdeelmodel, dat in elk geval voor een deel van de gemeente onvoldoende passend is. Divosa is hier, samen met een aantal gemeenten, over in gesprek met SZW.

Eigen risico

De uitgaven voor bijstandsuitkeringen en loonkostensubsidies (‘BUIG-uitgaven’) nemen een aanzienlijk deel van de gemeentelijke begroting in beslag. Het budget dat het Rijk daarvoor beschikbaar stelt, beweegt alleen voor de kleinere gemeenten mee met de uitgaven op gemeenteniveau. Met name voor gemeenten met meer dan 40.000 inwoners levert dit een groot financieel risico op. Het potentiële maximale eigen risico van de BUIG bedraagt al snel 2 tot 3% van de gemeentebegroting. Dat is in de meeste gemeenten meer dan de totale begroting voor economische zaken, sport en openbare veiligheid. Vele bestuurders en politici worstelen hiermee. In de kern is de sociale zekerheid er voor mensen. Maar financiële sturing kan in de praktijk ten koste gaan van de ondersteuning aan mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. Terwijl juist voor die mensen goede ondersteuning van groot belang is.

Uitgaven beheersen

Uit onderzoek blijkt dat het niet eenvoudig is om de uitgaven te beheersen. Veel gemeenten realiseren tekorten op de BUIG en sommige kampen daarmee vele jaren achtereen. Er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden, maar er zijn aanknopingspunten te geven voor goed beleid en een goede uitvoering, zowel financieel als voor de mensen om wie het gaat. 

Deze publicatie is mede gebaseerd op de resultaten van het onderzoek van AEF en de Beleidsonderzoekers naar verklaringen voor tekorten en overschotten op de bijstandsbudgetten. Dit onderzoek is vooral gericht op de beleidsmatige, organisatorische, financiële en procesmatige condities voor een effectieve uitvoering. De publicatie is een checklist die gemeenten kunnen gebruiken om het vigerende beleid en uitvoering te toetsen. Het is bedoeld als handreiking aan leidinggevenden en beleidsmedewerkers om bewust te kiezen voor wat op basis van onderzoek werkt. Vervolgens is het aan hen en de teams om dit daadwerkelijk te operationaliseren. 

Bij onderstaande checklist gaan we niet in op het financieringssysteem en het verdeelmodel van de BUIG. Dat beschouwen we als een gegeven. Ook geeft Divosa geen advies over welk beleid het meest wenselijk is of het meest in lijn ligt met de Participatiewet (van de toekomst). Wel brengen sommige beleidskeuzes spanning met zich mee. Zo is de selectieve inzet op kansrijke bijstandsgerechtigden een optie om het volume van bijstand te beïnvloeden, maar is het in strijd met de beginselen van de Participatiewet: maatschappelijk betrokken en gericht op activering van elke bijstandsgerechtigde. De kunst is het hierin evenwicht aan te brengen.