Overslaan en naar de inhoud gaan

Divosa Benchmark Werk & Inkomen: Jongeren in de bijstand

Laatste update: 18 juni 2025

Inleiding

In 2015 is de Participatiewet ingevoerd als opvolger van de Wet werk en bijstand (WWB), en als vervanging van de Wet sociale werkvoorziening (WSW) en een groot deel van de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten (Wajong). Alleen jongeren die duurzaam en volledig arbeidsongeschikt zijn, kunnen vanaf 2015 nog een beroep doen op de Wajong. 

Vanaf 2015 hebben gemeenten en werkbedrijven de doelgroep met een bijstandsuitkering zien veranderen. Meer mensen met een arbeidsbeperking doen een beroep op de gemeente voor financiële ondersteuning en/of begeleiding richting (beschut) werk.

De verwachting was dat ruim 60 duizend jongeren die eerder onder de Wajong vielen, een beroep zouden doen op ondersteuning van de gemeente. Dit zou  een stijging van jongeren in de bijstand tot gevolg kunnen hebben. Echter, niet alle jongeren die voorheen een beroep op de Wajong konden doen, komen in aanmerking voor een uitkering in het kader van de Participatiewet.

Grafiek: Prognose ontwikkeling doelgroepen bij invoering Participatiewet

Daarnaast is het goed mogelijk dat jongeren die nog thuiswonend zijn hoewel ze potentieel recht zouden hebben op een uitkering hier geen gebruik van maken. Zo blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Arbeidsinspectie dat potentiële niet-gebruikers van de bijstand vaker jongeren zijn.

Hoe breng je deze jongeren in beeld?

De pagina 'Jongeren in Beeld' op Samenvoordeklant.nl beschrijft een tool ontwikkeld door het Inlichtingenbureau – die gericht is op het identificeren van jongeren tussen 23 en 27 jaar zonder startkwalificatie, opleiding, werk of uitkering, die daardoor vaak buiten het zicht van gemeenten vallen.

In algemene zin blijkt dat er geen sterke toename van het totaal aantal mensen in de bijstand is geweest, maar juist een afname. En dat terwijl de Nederlandse bevolking flink gegroeid is. Het werkloosheidspercentage is aanzienlijk gedaald ten opzichte van 2015, het jaar waarin de Participatiewet werd ingevoerd (van 7,6% in december 2015 naar 3,7% in december 2024).

Toch zien we juist in 2024 een toename van jongeren die instromen in de bijstand. Gemeenten geven aan dat ze ervaren dat jongeren die op dit moment instromen in de bijstand veelal meer begeleiding nodig hebben en/of te maken hebben met complexere (multi)problematiek. Ook is een deel van de jongeren statushouder en is er sprake van samenloop tussen inburgering en re-integratie vanuit de Participatiewet.

Zoektermijn

Gemeenten bieden jongeren met, maar ook zonder uitkering, ondersteuning richting een opleiding of werk. De regels vanuit de Participatiewet zijn voor jongeren (personen tot 27 jaar) iets anders dan voor andere bijstandsgerechtigden. Voor jongeren geldt er een zogeheten zoektermijn van vier weken. In deze periode worden jongeren verplicht naar werk of opleiding te zoeken. Na die vier weken kan de bijstandsaanvraag worden ingediend. Bij de herziening van de Participatiewet krijgt het college de bevoegdheid om van de zoektermijn af te wijken als individuele omstandigheden van de jongere daar om vragen.

Jongerennorm

Naast de zoektermijn geldt voor jongeren tot 21 jaar een 'jongerennorm'. Dit betekent dat er een lagere bijstandsuitkering wordt uitgekeerd, afgestemd op de ouderlijke onderhoudsplicht (indien van toepassing). In 2022 trok de Nationale ombudsman na onderzoek juist voor deze doelgroep aan de bel. De ombudsman concludeerde dat jongeren tot 21 jaar een hoog risico lopen om langdurig financieel in de knel te komen.