Leerroutes
Willen inburgeraars meedoen én werk vinden, dan is het belangrijk dat zij de Nederlandse taal leren. Liefst zo snel mogelijk. Als gemeente kijk je in de brede intake eerst goed naar wat iemand kan en nodig heeft. De brede intake wordt afgesloten met een PIP, waarin een keuze wordt gemaakt voor één van de drie leerroutes: de B1-route, de Onderwijsroute en de Zelfredzaamheidsroute. Zo kun je als gemeente maatwerk en een effectief inburgeringstraject aanbieden.
Drie leerroutes
B1-route
combinatie van de Nederlandse taal leren én (vrijwilligers)werk. Het doel is om binnen maximaal drie jaar taalniveau B1 te halen. Deze route wordt afgesloten met een examen.
Onderwijsroute
gericht op jonge inburgeraars. Zij volgen een taalschakeltraject en leren de Nederlandse taal op niveau B1 of hoger. Ook worden zij voorbereid op het volgen van een mbo, hbo of wo opleiding. Een Nederlands diploma van niveau mbo-2 of hoger helpt jonge inburgeraars bij een goede positie op de arbeidsmarkt.
Zelfredzaamheidsroute (Z-route)
is voor inburgeraars die moeilijk de Nederlandse taal leren en voor wie de Onderwijs- of B1-route buiten bereik ligt. Het streven is dat zij de Nederlandse taal op minimaal A1-niveau leren. Zij worden op een eenvoudige manier voorbereid om mee te doen in de Nederlandse samenleving. Deze route wordt afgesloten met een eindgesprek met de gemeente.
Als gemeente ben je verantwoordelijk
Tijdens de brede intake bepaal je welke leerroute het beste past bij de ambities en de ontwikkelmogelijkheden van de inburgeraar. Als klantmanager van de gemeente breng je de persoonlijk situatie van een inburgeraar in kaart. En zorg je voor een passend inburgeringsaanbod. Deze bestaat behalve uit de leerroute ook uit kennis opdoen over de Nederlandse maatschappij (KNM), de Module Arbeidsmarkt & Participatie (MAP) en het participatieverklaringstraject (PVT).
Overzicht tools
Met handreikingen, tools, voorbeelden en onderzoek over leerroutes en onderwijs.
-
Alle hulpmiddelen over leerroutes en onderwijs
- Wet inburgering in vraag en antwoord: leerroutes en onderwijs
Meestgestelde vragen & antwoorden over de Wet inburgering 2021 (Divosa) - Mogelijkheden voor participatie in de Z-route van inburgering
Gemeenten pakken de invulling van de participatie-uren in de Z-route heel verschillend aan. Stichting Nieuw Thuis Rotterdam (SNTR), gemeente Berg en Dal, Newbees (uitvoerder in Zaanstad) en de ruim 120 aanwezigen deelden hun ervaringen in een Divosa-uitwisselingssessie. (Divosa • juni 2024) - Voorbeeld: Praatplaten leerroutes inburgering gemeente Tilburg
In de praatplaten zijn de stappen in de verschillende inburgeringsroutes gevisualiseerd. (gemeente Tilburg • maart 2024) - Inburgeren in de juiste leerroute: ‘Kijk vooruit en bedenk welke scenario’s er mogelijk zijn’
Inburgeringsplichtigen starten hun traject in de leerroute die het beste bij hen past. Soms blijkt tijdens het inburgeren dat het niveau toch niet goed aansluit. Wat kun en mag je dan doen? Tijdens een uitwisselingssessie van Divosa zijn tips en adviezen gedeeld over het afschalen of wijzigen van een leerroute. Welke lessen zijn er te leren om de juiste keuze te maken? (Divosa • december 2023) - Handreiking Leerroutes
Deze handreiking geeft een zo compleet mogelijk overzicht van de drie leerroutes – B1, Onderwijs en Zelfredzaamheid – en van de taken waaraan gemeenten hiervoor moeten voldoen. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen wat wettelijk verplicht is en wat gemeenten aanvullend kunnen doen om een leerroute aan te bieden. (Divosa • maart 2020, bijgewerkt augustus 2025)
Inburgering en taal
- Handreiking Kwaliteit van taal in de inburgering
Over de kwaliteit van het taalaanbod en de samenwerking tussen gemeente en taalaanbieders. (Divosa en ITTA • oktober 2024) - Toolkit Kwaliteit Taal en Inburgering
Dient ter inspiratie voor gemeenten die een kwaliteitsmonitoringssysteem voor taal en inburgering willen opzetten. (Divosa met de gemeente Amsterdam • september 2021)
- Wet inburgering in vraag en antwoord: leerroutes en onderwijs
Tips
- Kijk vooruit en houd nauw contact met samenwerkingspartners. Blijf als gemeente tijdens het inburgeringstraject nauw in contact met taalaanbieders en andere partijen, vooral als er twijfels zijn of iemand in de juiste leerroute zit. Maak gebruik van hun kennis om het totaalplaatje goed in beeld te krijgen en op tijd de juiste keuze te maken.
Bron: artikel ‘Inburgering in de juiste leerroute'. - Een van de belangrijkste factoren voor het succesvol leren van een taal is taalcontact en juist dat blijkt een grote uitdaging. Met name om de stap van A2-niveau naar B1 te kunnen maken, heeft de inburgeraar behoefte aan veel taalcontact. Naast 1-op-1-coaching kunnen inburgeraars gebruikmaken van taalcafés en oefengroepjes. Ook is het mogelijk dat de inburgeraar, tijdens zijn of haar stage, werkvoorbereiding of eenmaal aan het werk, gebruikmaakt van taalcoaching op de werkvloer.
Meer informatie over taalcoaching staat in de Handreiking Kwaliteit van taal. - Een ‘tijdlijn’ voor inburgeraars kan begrip en samenwerking verbeteren. Door de tijdlijn samen met alle betrokken partijen op te stellen kwam het gesprek over elkaars werk ook in bredere zin op gang. Deelnemers aan de voormalige CoP Midden-Limburg raadden andere gemeenten en regio’s aan de tijd te nemen om de klantreis met elkaar in beeld te brengen én een kijkje te nemen in elkaars keuken.
Bron: interview met Celine Jamin, casemanager-Participatie COA en Kim Severins, trajectbegeleider bij Gilde Educatie.
Op de hoogte blijven?
Meld je aan voor onze tweewekelijkse Nieuwsbrief Inburgering in uitvoering of volg Divosa inburgering op LinkedIn.