De Community of practice klantmanagers inburgering is gestart. Op dinsdag 15 november kwamen alle 25 deelnemers – allen klantmanagers inburgering van verschillende gemeenten – voor het eerst bijeen in het clubhuis van Divosa.

Bijzonder was de aanwezigheid van Carsten Herstel, directeur-generaal Sociale Zekerheid en Integratie van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Hij sprak zijn waardering uit voor de aanwezigen: ‘Jullie zijn allemaal heel belangrijk voor de inburgeraar. Fijn dat je je wilt inzetten om kennis en ervaringen te delen en tegelijkertijd jezelf verder te ontwikkelen.’ 

Communitytrekker Connie de Neef en procesbegeleider Patrick van der Hijden begeleiden de community de komende periode. Belangrijke vragen werden meteen besproken: ‘Wat was het moment waarop je voor het eerst dacht, oh zó moet het, die nieuwe inburgeringswet? En wat heb je geleerd van de inburgeraars die je tot nu toe hebt gesproken?’ ‘Toen de eerste PIP werd vastgesteld, ergens in juni’, was een van de reacties. En: ‘Dat de termijn van tien weken stress oplevert. Die is erg krap, vooral als er onvoorziene omstandigheden zijn.’

Ervaringen

De aanwezigen vonden het leuk en interessant om ervaringen te delen over het werken met de nieuwe inburgeringswet. Voor een klein deel van de aanwezigen was het al de vierde inburgeringswet waar zij mee werken. Een aantal reacties: ‘Iedereen werkt vanuit andere kaders. Het is een wet en de regels lijken heel strak, maar iedereen geeft er zo zijn eigen uitvoering aan.’ ‘Verrassend hoeveel ruimte er blijkt te zijn!’ ‘Het is heerlijk om te kunnen afwijken van de regels ten behoeve van de inburgeraar.’

Knelpunten

Na de uitwisseling van ervaringen vroeg Herstel aan de groep wat zij nodig hebben om een succes van de uitvoering te maken. ‘Financieel ontzorgen eruit!’, werd er direct geroepen, ‘niet meer verplichten, er is maatwerk nodig.’ Een andere deelnemer vulde aan: ‘Er zijn ook goed opgeleide inburgeraars die mij in goed Nederlands in vier argumenten uitleggen wat er misgaat door het ontzorgen.’ Een andere gemeente noemde de ervaring dat zo’n dertig inburgeraars schulden hebben opgelopen door interne miscommunicatie: ‘Je creëert zo je eigen problemen én stress bij de inburgeraar.’

Doorpraten

Een ander vraagstuk is de leerbaarheidstoets. Een deelnemer geeft aan dat het een momentopname is, waarvan de resultaten vaak niet overeenkomen met de eigen observatie. ‘Maatwerk zou beter zijn, zet het alleen in bij twijfel.’ Een andere gemeente heeft juist goede ervaringen met de toets als objectief middel, naast de eigen analyse.

Er kwamen ook andere onderwerpen aan de orde, zoals gezinsmigranten, de samenwerking met COA/voorinburgering en cultuursensitiviteit. De groep deelnemers heeft de komende maanden nog genoeg stof om over door te praten en van elkaar te leren. Een van de deelnemers besloot de bijeenkomst dan ook met de enthousiaste opmerking: ‘Ik vond het een geweldig inspirerende bijeenkomst, dat heeft een applausje verdiend!’

Informatie

De Wet inburgering 2021 (Wi2021) geeft gemeenten de regie om nieuwkomers zo snel mogelijk mee te laten doen in de Nederlandse samenleving, het liefst via betaald werk. De Wi2021 is een lerend stelsel. Divosa faciliteert dit leren op uitvoeringsniveau met communities of practice om zo samen de dienstverlening aan inburgeraars te verbeteren. Deze communities bieden professionals in de uitvoering (gemeenten en partners) een platform om kwesties in de uitvoering met elkaar te delen, samen te zoeken naar oplossingen en van elkaar te leren. Meer informatie: Community of Practice Inburgering

Contactpersoon