Er zijn concrete afspraken nodig over welke inspanningen energieleveranciers moeten leveren om in contact te komen met inwoners en wat een coulante betalingsregeling is bij betalingsachterstand op de energierekening. Dat stellen Divosa en VNG in reactie op het consultatieverzoek van het Rijk over de tijdelijke wetswijziging van het Afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit en gas en de Warmteregeling. Ook willen zij dat vroegsignalering in de regelingen wordt opgenomen.

Naast de (koopkracht)maatregelen die het kabinet neemt om huishoudens financieel te ondersteunen bij de stijgende energieprijzen, wil het ook voorkomen dat inwoners deze winter worden afgesloten van hun energievoorziening door tijdelijke betalingsproblemen. Daartoe stelt het kabinet een tijdelijke wijziging voor van het Afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit en gas en de Warmteregeling. Divosa en VNG zijn door het Rijk gevraagd om reactie te geven op deze tijdelijke wijziging. In hun reactie hebben zij het belang van de inwoners voorop gesteld.

De wijziging in het kort:

  • Een energieleverancier moet maximale inspanning hebben geleverd om in persoonlijk contact met een inwoner te komen wanneer die een betalingsachterstand heeft.
  • Een energieleverancier moet de inwoner de mogelijkheid bieden tot het treffen van een coulante betalingsregeling en deze daarnaast wijzen op de mogelijkheden voor financiële ondersteuning bij verschillende instanties.
  • Deze regeling gaat ook gelden voor inwoners van wie de aansluiting op het moment van inwerkingtreding van deze wijziging is afgesloten wegens wanbetaling, met als doel de levering weer te hervatten.

De wijziging geldt voor de komende winterperiode (tot 1 april 2023).

Reactie Divosa en VNG

Volgens Divosa en de VNG zijn er concrete afspraken nodig voor een helder proces om te garanderen dat afsluitingen worden voorkomen. Het gaat dan onder meer om concrete afspraken over de inspanningen die de energieleverancier moet leveren om in contact te komen met de inwoner die een betalingsachterstand opbouwt.

Ook moet duidelijk zijn wat een coulante betalingsregeling is, wie dat bepaalt en hoe rekening wordt gehouden met andere betalingsverplichtingen van de inwoner. We willen tegelijk voorkomen dat inwoners (op een later moment) in problematische schulden komen of problemen op andere levensdomeinen opbouwen waarmee het probleem wordt doorgeschoven naar de gemeenten.

Bovendien willen Divosa en VNG dat vroegsignalering in de tijdelijke wetswijziging wordt opgenomen, zodat gemeenten inwoners in een vroeg stadium van betalingsachterstand kunnen bereiken.

Wat vindt Divosa?

Divosa vindt het belangrijk dat er een structureel en samenhangend aanbod is dat inwoners én professionals zekerheid, duidelijkheid en voorspelbaarheid biedt. De tijdelijkheid van deze regeling is kenmerkend voor de tijdelijke crisismaatregelen die veelvuldig op gemeenten afkomen en die haaks staan op bestaanszekerheid en voorspelbare inkomsten en uitgaven. Onze zorg is dat inwoners alle veranderingen op een gegeven moment niet meer kunnen volgen, misgrijpen op maatregelen en daardoor verder in de problemen komen.

Divosa wil een beweging in gang zetten om een warm huis, de mogelijkheid om warm te kunnen douchen en te kunnen koken te beschouwen als een grondrecht op energie; gelijk aan het recht op zorg, het recht op wonen en het recht op onderwijs.

Informatie

Contactpersoon

Erika Dekens

procesmanager Bestaanszekerheid en Schulden