Wanneer
Start dinsdag 25 juni 2024
10:00
Waar
Divosa

Aidadreef 8
3561 GE Utrecht

Deelname en kosten

De leerlijn ‘Ethiek in publieke dienstverlening’ bestaat uit minimaal drie tot maximaal zeven bijeenkomsten en is toegespitst op drie verschillende doelgroepen: 1) bestuur en directie, 2) (midden)management, beleidsmedewerkers en teamleiders, en 3) uitvoerend professionals. Deelname is kosteloos.

Bijeenkomst bijwonen?

Ja, ik meld me aan

In het streven naar integrale dienstverlening op maat word je als leidinggevende en professional in het sociaal domein regelmatig geconfronteerd met morele vraagstukken. De roep om ethische reflectie in organisaties binnen de publieke dienstverlening wordt steeds luider. Hoe ga je samen met collega’s om met ethische dilemma’s en knelpunten? Hoe bied je ruimte voor kritische reflectie op de groepsmoraal? En welke filosofische vragen roept het streven naar maatwerk voor kwetsbare inwoners eigenlijk op?

Samen met het Ethiek Instituut van de Universiteit Utrecht ontwikkelde Divosa de leerlijn ‘Ethiek in publieke dienstverlening’. In een serie van minimaal drie tot maximaal zeven bijeenkomsten leer je hoe je moresprudentie opbouwt voor jouw organisatie. 

Moresprudentie bestaat uit het systematisch verzamelen van inzichten uit moreel beraadsessies en de toegepaste ethiek. Het verankert het morele leervermogen van jouw organisatie.

Na afronding van het traject kan je:

  • een start maken als moreel gespreksleider om ethische reflectie en dialoog binnen de eigen werkomgeving te verankeren en bevorderen;
  • een handzaam stappenplan voor moreel beraadsessies in de praktijk toepassen op complexe casuïstiek rondom integrale dienstverlening op maat in jouw gemeente;
  • basisprincipes en methoden van praktische ethiek inzetten voor beleidsontwikkeling en uitvoering in het sociaal domein;
  • kennis uit de politieke filosofie van de verzorgingsstaat inzetten bij de vormgeving van integrale dienstverlening op maat in jouw gemeente.

De leerlijn bestaat uit kennisdelingsbijeenkomsten en moreel beraadsessies die zijn toegesneden op drie doelgroepen:

  1. politiek en ambtelijk leidinggevenden (bestuur, directie e.d.)
  2. (midden)management, beleidsmedewerkers, teamleiders e.d.
  3. uitvoerend professionals

Kennisdelingsbijeenkomst 1 (Ethiek in praktijk) en kennisdelingsbijeenkomst 2 (Filosofie van maatwerk) zijn bedoeld voor doelgroepen 1 en 2. Kennisdelingsbijeenkomst 3 (Ethiek in publieke dienstverlening) is bedoeld voor doelgroepen 1, 2 en 3.

Naast de kennisdelingsbijeenkomsten organiseren we per doelgroep drie moreel beraadsessies, waarin we een complexe casus voor integrale dienstverlening op maat uitdiepen. Deze sessies vinden in het najaar plaats. We sluiten de leerlijn ‘Ethiek in publieke dienstverlening’ af met een moreel beraadsessie voor alle doelgroepen.

Kennisdelingsbijeenkomsten

Bijeenkomst 1: Ethiek in praktijk

Wanneer? Dinsdag 25 juni 10.00-13.00 uur
Voor wie? Politiek en ambtelijk leidinggevenden (bestuur, directie e.d.), (midden)management, beleidsmedewerkers, teamleiders e.d.

Wat is een moreel beraad of morele dialoog eigenlijk? Hoe bouw je als organisatie moresprudentie op? In deze bijeenkomst staan we ook stil bij de rol van ‘morele buikpijn’ en onderzoeken we hoe we onze morele intuïties en overtuigingen kunnen vertalen naar heldere redeneringen.

Bijeenkomst 2: Filosofie van maatwerk

Wanneer? Dinsdag 11 juli 14.00-17.00 uur
Voor wie? Politiek en ambtelijk leidinggevenden (bestuur, directie e.d.), (midden)management, beleidsmedewerkers, teamleiders e.d.

We duiken in de politieke filosofie van de verzorgingsstaat: hoe geeft het sociaal domein uitdrukking aan principes als rechtvaardigheid, efficiëntie en solidariteit? Ook nemen we de belangrijkste ethische risico’s in de beweging naar maatwerk onder de loep, zoals willekeur, bias, en ruis.

Bijeenkomst 3: Ethiek in publieke dienstverlening

Wanneer? Dinsdag 17 september 14.00-17.00 uur
Voor wie? Politiek en ambtelijk leidinggevenden (bestuur, directie e.d.), (midden)management, beleidsmedewerkers, teamleiders e.d. en uitvoerend professionals

In deze bijeenkomst maak je kennis met het door het Ethiek Instituut ontwikkelde stappenplan voor moreel beraad. Hoe kan dit stappenplan houvast bieden als je aan de slag wilt als moreel gespreksleider? En wat vereist moreel gespreksleiderschap eigenlijk? Daarnaast staan we stil bij de rol van de heersende groepsmoraal.

Voor deze derde bijeenkomst nodigen we nadrukkelijk ook uitvoerend professionals uit om deel te nemen.

Moreel beraadsessies

Per doelgroep organiseren we drie moreel beraadsessies, waarin we een complexe casus voor integrale dienstverlening op maat uitdiepen:

Moreel beraadsessies voor uitvoerend professionals: 

Dinsdag 8 oktober 2024, 11.00-13.00 uur
Dinsdag 5 november 2024, 11.00-13.00 uur
Dinsdag 17 december, 11.00-13.00 uur

Moreel beraadsessies voor (midden)management, beleidsmedewerkers, teamleiders e.d.:

Dinsdag 5 november 2024, 15.00-17.00 uur
Dinsdag 3 december 2024, 11.00-13.00 uur
Dinsdag 21 januari 2025, 11.00-13.00 uur

Moreel beraadsessies voor politiek en ambtelijk leidinggevenden (bestuur, directie e.d.):

Dinsdag 19 november 2024, 11.00-13.00 uur
Dinsdag 3 december 2024, 15.00-17.00 uur
Dinsdag 21 januari 2025, 15.00-17.00 uur

Afsluitende moreel beraadsessie

Op dinsdag 11 februari 2025 van 10.00 tot 13.00 uur vindt een afsluitende sessie voor alle doelgroepen plaats.

Digitale leeromgeving

Deelnemers aan de leerlijn ‘Ethiek in publieke dienstverlening’ krijgen kosteloos toegang tot de digitale leeromgeving ‘ULearning’ van de Universiteit Utrecht.

Certificaat

Deelnemers aan tenminste één kennisdelingsbijeenkomst en twee moreel beraadsessies krijgen een certificaat van de Universiteit Utrecht.

Over de docent

De leerlijn ‘Ethiek in publieke dienstverlening’ wordt gecoördineerd en verzorgd door dr. Maurits de Jongh. Maurits werkt als docent en onderzoeker aan het Ethiek Instituut van de Universiteit Utrecht en is gespecialiseerd in de grondslagen van de verzorgingsstaat en de ethiek van het openbaar bestuur. Eerder was Maurits verbonden aan Yale University in de VS, het Institut d’études politiques de Paris in Frankrijk en de Universiteit Leiden.

Dwars door domeinen

De leerlijn ‘Ethiek in publieke dienstverlening’ maakt deel uit van het programma Dwars door domeinen, een samenwerking van Divosa en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. In Dwars door domeinen onderzoeken we, samen met uitvoering, beleid, management en bestuur, hoe we organisaties en ketens anders in kunnen richten om de integrale dienstverlening aan kwetsbare inwoners te verbeteren.

Kijk voor meer informatie over het programma Dwars door domeinen op www.divosa.nl/dwarsdoordomeinen.

Contactpersoon

Marijn Mulder

projectleider Dwars door domeinen