Overslaan en naar de inhoud gaan

Handreiking Studietoeslag

Laatste update:

7 Fraude

7.2 Terugvordering en boete

Intrekking

Voordat teruggevorderd kan worden moet eerst het recht op studietoeslag worden ingetrokken. Dat kan niet op grond van artikel 54 lid 3 Pw, zoals bij het herzien of intrekken van bijstand. Dat komt doordat artikel 54 Pw niet van toepassing is op de studietoeslag.

Toch wordt het college geacht de studietoeslag te kunnen intrekken of herzien. Dit komt doordat het college bevoegd is een studietoeslag te verlenen op grond van artikel 36b lid 1 Pw. Dat betekent automatisch dat het college ook dat met terugwerkende kracht mag corrigeren. Die bevoegdheid kan in artikel 36b lid 1 Pw worden gelezen.

Als het college de studietoeslag herziet of intrekt, kan artikel 36b Pw als grondslag worden aangehaald.

Terugvordering

Als de studietoeslag ten onrechte is verstrekt kan die worden teruggevorderd. Dat gaat op vergelijkbare wijze als bij de bijstand. Paragraaf 6.4 van de Pw is namelijk in artikel 36b lid 6 Pw van overeenkomstige toepassing verklaard voor de studietoeslag.

Schending inlichtingenplicht

Artikel 58 lid 1 is in dit geval (nog) niet van toepassing. Dat artikel ziet op de terugvordering na schending van de inlichtingenplicht op grond van artikel 17 lid 1 Pw of artikel 30c lid 2 en 3 Wet Suwi. Omdat de studietoeslag geen bijstand is en artikel 36b lid 4 Pw hier (nog) niet is opgenomen, geldt artikel 58 lid 1 niet voor de studietoeslag. Bij schending inlichtingenplicht van artikel 36b lid 4 Pw is er nu dus geen grond om terug te vorderen.

Tot de wet gewijzigd is, kan de terugvordering bij schending van de inlichtingenplicht wel worden gebaseerd op artikel 58 lid 2 onderdeel a Pw. Dit artikel biedt namelijk een grondslag voor terugvordering van bijstand in gevallen ‘anders dan in het eerste lid’. Dat is nu het geval omdat artikel 58 lid 1 Pw niet de inlichtingenplicht horend bij de studietoeslag noemt (artikel 36b lid 4 Pw).

Anders dan schending inlichtingenplicht

Terugvordering is wel mogelijk in de volgende gevallen:

  1. Op grond van artikel 58 lid 2 onderdeel a Pw, bijvoorbeeld bij een fout in het besluit van de gemeente.
  2. Op grond van artikel 58 lid 2 onderdeel e Pw, bijvoorbeeld bij een administratieve fout. Denk aan een betaling van € 3.000,- in plaats van € 300,-.

Onder de oude studietoeslag was terugvorderen vaak niet aan de orde. Dat kwam doordat er alleen op datum aanvraag aan de voorwaarden moest zijn voldaan en doordat er vaak voor een half jaar of langer werd toegekend.

Boete

Op dit moment kunnen er geen boetes worden opgelegd bij schending van de inlichtingenplicht. Naar verwachting dat kan dat pas vanaf 1 januari 2023. Artikel 18a Pw moet namelijk worden gewijzigd. Dat is noodzakelijk om een boete op te kunnen leggen bij een schending van de inlichtingenplicht van artikel 36b lid 4 Pw. Aan de leden 1 tot en met 5 van artikel 18a Pw wordt dan niet meer alleen verwezen naar artikel 17 Pw, maar ook naar artikel 36b lid 4 Pw.

In de Verzamelwet SZW 2022 is in artikel 18a Pw een onjuiste verwijzing gemaakt. Er is namelijk verwezen naar artikel 36b lid 2 Pw. Dat moet lid 4 zijn. Dat heeft tot gevolg dat gemeenten bij schending van de inlichtingenplicht tijdelijk geen boete kunnen opleggen op grond van artikel 36b lid 4 Pw. (1)

De wijziging treedt naar verwachting op 1 januari 2023 in werking. Na inwerkingtreding van deze wetswijziging kunnen slechts boetes worden opgelegd voor overtredingen die na 1 januari 2023 plaatsvinden, in verband met het legaliteitsbeginsel (artikel 5:4 lid 2 Awb).

Hoogte boete

Als het mogelijk is een boete op te leggen per 1 januari 2023, geldt voor de studietoeslag hetzelfde boeteregime als voor schending van de inlichtingenplicht van de bijstand. (2) Omdat dezelfde regels van toepassing zijn worden de boete en het bepalen van de hoogte ervan hier niet uitputtend besproken.

De hoogte van de boete is afhankelijk van de volgende zaken:

  1. Wat is het benadelingsbedrag (de netto te veel verstrekte studietoeslag)?
  2. In hoeverre is er sprake van verwijtbaarheid? Daar moet het percentage van de hoogte op worden afgestemd.
  3. Wat is de maximale boete bij de vastgestelde mate van verwijtbaarheid? Als het benadelingsbedrag in combinatie met het percentage van de hoger uitkomt, wordt toch alleen dat maximumbedrag opgelegd.
  4. Zijn er bijzondere omstandigheden die aanleiding geven om het boetebedrag verder te matigen?
  5. Wat is de fictieve draagkracht? Afhankelijk van de mate van verwijtbaarheid moet het boete bedrag binnen een bepaalde periode terugbetaald kunnen worden.

Voetnoten

  1. Gemeentenieuws van SZW 2022-1.
  2. Infographic Hoogte boete

Inhoud