Van school naar duurzaam werk: betere ondersteuning van jongeren bij de overgang van school naar werk en het behoud van werk
Gemeenten, scholen en regio’s zijn samen aan zet bij de uitvoering van de wet Van school naar duurzaam werk. De wet moet ervoor zorgen dat meer jongeren een diploma halen of de weg vinden naar duurzaam werk. Als alles goed gaat, wordt de wet op 1 januari 2026 van kracht. Ter voorbereiding organiseerde Divosa in samenwerking met het landelijke ondersteuningsteam op 10 juni een webinar.
Niet voor iedere jongere is het halen van een diploma of het vinden van werk vanzelfsprekend. De nieuwe wet Van school naar duurzaam werk moet hun kansen vergroten en daarmee ook de kansengelijkheid. Het wetsvoorstel zoals het nu op tafel ligt, is gericht op jongeren in het praktijkonderwijs, voortgezet speciaal onderwijs, entreeonderwijs (mbo-niveau 1), de beroepsopleidende leerweg niveau 2 (mbo niveau 2 bol) en voortijdig schoolverlaters.
Overlap
Het ministerie van SZW noemde de nieuwe regelgeving tijdens het webinar een dakpanconstructie. Scholen en gemeenten moeten de samenwerking met elkaar opzoeken, en wel zo dat jongeren niet uit beeld raken als iemand geen onderwijs meer volgt. Omgekeerd kunnen gemeenten al eerder ondersteuning bieden, ook als iemand nog op school zit.
Samenhang
In de kern omvat het voorstel vier maatregelen die nauw met elkaar samenhangen. Scholen moeten een jongere blijven begeleiden in zijn of haar loopbaan, tot een jaar na de diplomering of het verlaten van school. Gemeenten op hun beurt krijgen een rol bij het ondersteunen van jongeren naar werk. Verder moeten de Doorstroompunten zich gaan richten op jongeren zonder startkwalificatie tot 27 jaar, en niet 23 jaar zoals nu. Tot slot moeten scholen en gemeenten verplicht samenwerken bij de totstandkoming en uitvoering van een regionaal programma gericht op het voorkomen van voortijdig schoolverlaten en de overgang van school naar duurzaam werk
Handreiking
Onderzoeksbureau Significant zal na de zomer een handreiking publiceren ten behoeve van de uitvoeringspraktijk. Uit onderzoek blijkt dat er onder meer vragen leven rond de taakverdeling in de nieuwe situatie, over governance en sturing en over de beschikbare middelen, zei onderzoeker Larissa Jongenelen van Significant. Verder ging ze in op de vraag hoe gemeenten nou bepalen wat passend is voor een jongere en de taken van zogeheten centrumgemeenten, die binnen de arbeidsmarktregio een coördinerende rol hebben.
Integrale dienstverlening
De laatste spreker op het webinar was Liesbeth Zuidema van de gemeente Den Haag, die al een tijdje actief is met integrale dienstverlening voor jongeren die tussen wal en schip dreigen te vallen. Doel van het project Jongerenpunt070 is ervoor te zorgen dat jongeren de school met een diploma op zak verlaten, zodat ze niet in de bijstand komen. ‘We proberen los van de systeemwereld van de gemeente te werken en doen wat nodig is voor een levensbrede ondersteuning, om te voorkomen dat jongeren uitvallen.’ Den Haag werkt nu al samen met vier andere gemeenten en is bezig de aanpak verder op te schalen in de regio.