Grip op financiën in de inburgering
Laatste update: 01 oktober 2025Inburgeringskosten onder controle: de aanpak van Steenwijkerland

Lia Meinders, financieel adviseur gemeente Steenwijkerland. Foto: Lize Kraan
Gemeenten ontvangen van het Rijk één bedrag voor inburgering: de Specifieke Uitkering Inburgering (SPUK). Op papier klinkt het overzichtelijk, maar in de praktijk lopen de kosten per inburgeraar flink uiteen. Voor kleinere gemeenten is de verantwoordingsplicht over de uitgaven niet anders dan voor grote gemeenten. Steenwijkerland laat zien hoe je als kleinere gemeente tóch grip houdt op inkomsten en uitgaven.
De gemeente Steenwijkerland (Overijssel) telt ruim 45 duizend inwoners, verdeeld over een dertigtal woonkernen. Hier nam financieel adviseur Lia Meinders de verantwoordelijkheid op zich om het financiële proces rond inburgering in de greep te krijgen. ‘Ik vind het wel belangrijk dat je een beetje feeling ontwikkelt bij het thema waarmee je aan de slag gaat,’ zegt Lia. Ze lacht: ‘Toen ik eraan begon, dacht ik vooral: waar ben ik in vredesnaam aan begonnen? Ik kende de nieuwe wet en het inburgeringsproces helemaal niet. Het heeft echt tijd gekost om het te begrijpen en om controle te krijgen op de geldstroom.’
Van magisch Excel naar serieuze administratie
Zoals in veel gemeenten begon het met een Excel-bestand. Per inburgeraar hield Lia bij welke route was afgesproken, welke verplichtingen daaraan verbonden waren en welke betalingen al waren gedaan. ‘Collega’s noemden het gekscherend mijn magische Excel. Alles stond erin: bedragen, namen, verplichtingen. Handmatig, maar het gaf ons voor het eerst overzicht en controle.’
Het nadeel ligt voor de hand: zo’n bestand is kwetsbaar en kost veel tijd om te onderhouden. Daarom besloot Steenwijkerland een volgende stap te zetten: het registreren en volgen van de SPUK Inburgering via het financiële systeem Key2Financiën. Daarmee wordt het overzicht op termijn minder afhankelijk van één persoon en sluit de informatie beter aan bij de reguliere financiële processen.
Direct uitsplitsen
De overgang is nog gaande, vertelt Lia. ‘Ik werk nu dubbel: het staat nog in Excel, maar ik zet zoveel mogelijk ook in Key2Financiën. Daar leg ik verplichtingen direct vast zodra een inburgeraar start. Als iemand bijvoorbeeld de B1-route gaat volgen, dan registreer ik een vast bedrag - bijvoorbeeld €10.000 - als verplichting. Komt er later nog een PVT of MAP bij, dan voeg ik dat toe. Het systeem rekent dat mee, zodat je altijd ziet welk bedrag al uitstaat, ook als de factuur nog niet binnen is.’
Een belangrijk voordeel van die aanpak is dat het grote bedrag dat het ministerie stort, direct wordt uitgesplitst naar de juiste jaren en grootboeknummers. ‘Het ministerie maakt één bedrag over, maar dat hoort altijd bij specifieke cohorten. In de Excel en in Key2Financiën verdeel ik het meteen: SPUK 2022, 2023, 2024. Anders raak je het overzicht kwijt en kun je niet goed sturen.’

Lia is voor iedereen binnen de gemeente een bekend gezicht. Ze werkt veel samen met Carien Zwaga, Coördinator Participatie, Inburgering en Leerplicht/Doorstroompunt. Foto: Lize Kraan
Samenwerking als succesfactor
Toch gaat grip op de SPUK niet alleen over cijfers en systemen. Het draait minstens zo sterk om samenwerking. Lia benadrukt hoe belangrijk de verbinding is tussen beleid, uitvoering en financiën. Zelf maakt ze dat bijvoorbeeld praktisch door op kantoor steeds een andere flexwerkplek te kiezen: dan weer eens bij de beleidsmensen en dan weer eens bij de uitvoering. Zo is ze voor iedereen een bekend gezicht. Lia: ‘Je hoeft niet alles tot in detail te weten, maar je moet wel met elkaar in gesprek blijven. Alleen dan houd je écht grip op de SPUK. De beleidsmaker weet welke route is afgesproken, de uitvoerder ziet of iemand stopt of overstapt, en ik vertaal dat naar de administratie. Als je die lijnen niet hebt, mis je signalen. Ik heb meegemaakt dat er een verplichting bij een aanbieder openstond, maar dat er geen facturen meer kwamen. Dan bleek dat een inburgeraar was gestopt. Dat hoor je alleen als je korte lijnen hebt.’
Lia’s collega Maureen Val licht toe hoe een transparante administratie haar helpt in haar dagelijkse werk als beleidsmedewerker en budgethouder: ‘Doordat Lia alles goed in zicht heeft, weet ik altijd welke budgetaire ruimte er is. Onder andere op basis hiervan hebben we bijvoorbeeld goed kunnen bepalen welke bedragen we kunnen hanteren voor de B1-route en de Z-route. Ook kan ik door haar overzicht beter inschatten of er ruimte is voor bijvoorbeeld extra kosten die gepaard kunnen gaan met een nieuwe overeenkomst voor de trajecten binnen de Onderwijsroute.’
Moeilijk te voorspellen
De voorspelbaarheid blijft een lastig punt. Denk daarbij aan het aantal inburgeraars dat zich in de gemeente vestigt of bijvoorbeeld het aantal mensen dat kiest voor de onderwijsroute, die een aparte bekostigingssystematiek kent waar gemeenten zich echt in moeten verdiepen. In Steenwijkerland werken ze daarom zoveel mogelijk met vaste bedragen voor de verschillende onderdelen van het inburgeringstraject. Lia: ‘Voor maatschappelijke begeleiding rekenen we bijvoorbeeld gewoon een vast bedrag per statushouder. Dat maakt het overzichtelijk en voorkomt discussies achteraf.’
Aanpak van Steenwijkerland in 3 tips
- Splits de SPUK meteen uit per jaar
Boek het rijksbedrag direct op aparte grootboeknummers (bijvoorbeeld SPUK 2022, 2023, 2024). Zo houd je overzicht en voorkom je dat inkomsten en uitgaven door elkaar lopen.
- Leg verplichtingen vroeg vast
Zet de geraamde kosten voor een leerroute of traject al in het systeem zodra een inburgeraar start. Daarmee weet je meteen welk bedrag “vaststaat”, ook als de factuur pas later komt. Zorg er ook voor dat bedragen direct aangepast worden na een nieuwe aanbesteding of indexering
- Werk intensief samen tussen beleid, uitvoering en financiën
Alleen door korte lijnen te houden zie je tijdig of iemand is gestopt, overgestapt of juist extra begeleiding nodig heeft. Zo voorkom je verrassingen en houd je grip op de kosten.