Publicaties

De inwoner centraal in het nieuwe stelsel voor rechtsbijstand, hoe dan?

‘Keer op keer zien we dat de overheid systemen ontwerpt die niet goed aansluiten op de dagelijkse realiteit van burgers’, schrijft de Ombudsman in 2018. Datzelfde jaar kondigt minister Dekker de ontwikkeling van een nieuw stelsel voor rechtsbijstand aan. Hoe zorgen we ervoor dat het inwonersperspectief wél centraal komt te staan in dit nieuwe stelsel? Daarover ging de vierde inspiratiebijeenkomst van het project Rechtshulp en sociaal domein.

Op 25 november gingen we in gesprek met Jan Prins, projectleider lokale ombudsman van de Nationale ombudsman, Peter van Leeuwen, ambtelijk secretaris van de Landelijke Cliëntenraad en Mascha van der Kuit, adjunct-directeur dienstverlening van de Sociale Verzekeringsbank.

De sprekers reflecteerden op de huidige situatie: Hoe inwonersgericht is de uitvoering in het gemeentelijk sociaal domein op dit moment? Tegen welke hordes lopen gemeenten en organisaties in het sociaal domein aan? Welke vooruitgang wordt er al geboekt?

Contactpersoon

Nikki Lübeck

programmamanager Robuuste rechtsbescherming en Rechtshulp en sociaal domein