Overslaan en naar de inhoud gaan

Kennisbank informele aanpak: persoonlijk, snel en oplossingsgericht werken bij bezwaren

Laatste update: 27 januari 2025

Praktische toepassing van de informele aanpak

Welke afspraken kan je maken over het toepassen van de informele aanpak?

De bezwaarbehandelaar heeft veel vrijheid bij een oplossingsgerichte behandeling van bezwaarschriften. Uit onderzoek blijkt dat deze vrijheid ook remmend kan werken. Het helpt daarom om kaders vast te stellen of werkafspraken te maken over het toepassen van de informele aanpak. Hieronder vind je een aantal voorbeelden van zulke afspraken. 

  • Bel in alle bezwaarzaken de bezwaarmaker en de betrokken collega van de primaire afdeling
    Doelen van deze gesprekken zijn: 

    • snel en persoonlijk contact te leggen met de bezwaarmaker;
    • te bespreken wat er precies speelt;
    • samen met de bezwaarmaker en de collega te bekijken wat de beste aanpak is van het bezwaarschrift.

    Let op! Wijs de bezwaarmaker er bij bestuurlijke boetes altijd op dat hij niet verplicht is om te antwoorden (de cautie, artikel 5:10a Algemene wet bestuursrecht (Awb)).  

  • Bel binnen twee tot vijf werkdagen na binnenkomst van het bezwaarschrift
    Richt het proces zo in dat de behandelaar het bezwaarschrift snel krijgt toebedeeld.
     
  • Bel met een zichtbaar telefoonnummer
    Bel niet anoniem, maar met een zichtbaar telefoonnummer. Vermeld dit nummer ook in je brieven en e-mailhandtekening.
     
  • Kies zelf wie je eerst belt: de bezwaarmaker of medewerker van de primaire afdeling
    Wie je het beste eerste kunt bellen, hangt af van de situatie. Roept het primaire besluit vragen op bij jou en de bezwaarmaker? Dan kan het handig zijn om eerst je collega van de primaire afdeling te bellen. De informatie van je collega kan je dan meenemen in het gesprek met de bezwaarmaker. Aan de andere kant is het makkelijker om open, eerlijk en nieuwsgierig te zijn als je eerst de bezwaarmaker belt en nog niet het verhaal van je collega van de primaire afdeling hebt gehoord.
     
  • Bepaal zelf of je met of zonder dossierkennis belt
    Ook als je met dossierkennis belt, is het belangrijk om nieuwsgierig te blijven naar wat de bezwaarmaker vertelt en om door te vragen.
     
  • Doe meerdere pogingen om de bezwaarmaker te pakken te krijgen
    Bel meerdere keren, spreek de voicemail in en stuur een e-mail met een contactverzoek. Doe deze pogingen op verschillende dagen en tijdstippen. Is er geen telefoonnummer bekend of lukt het niet om de bezwaarmaker te pakken te krijgen? Dan stuurt je een e-mail of brief aan de bezwaarmaker met de vraag of deze zijn telefoonnummer wil doorgeven of contact wil opnemen. Leg je belpogingen vast in het zaaksysteem. Lukt het niet om iemand te spreken of wil iemand niet in gesprek? Dan zet je de volgende stap, zoals het plannen van een hoorzitting. 
     
  • Leg de gesprekken vast in een e-mail of brief
    Bevestig kort waarover jullie hebben gesproken en wat de gemaakte afspraken zijn. Deze e-mails/brieven sla je op in het zaaksysteem. Zo is duidelijk wat, wanneer en met wie is besproken. De e-mails zijn zakelijk, vriendelijk en in begrijpelijke taal. Onder de e-mails staat steeds de e-mailondertekening die organisatiebreed is afgesproken.
     
  • Betrek ook je collega van de primaire afdeling actief
    Werk samen, vraag wat je collega van de zaak vindt, heb en verwacht een proactieve houding.
     
  • Wees bereikbaar voor de bezwaarmaker en je collega’s
    Bel beide partijen zo snel mogelijk terug.
     
  • Voer de regie in het proces
    Wees zakelijk, maak heldere afspraken en zet een volgende stap in het proces als dat aangewezen is. Wees transparant in het contact met bezwaarmaker, communiceer in begrijpelijke taal. Zeg wat je doet en doe wat je zegt. 
     
  • Benader besluiten met een open blik
    Kijk naar wat er wél mogelijk is en probeer onpartijdig te zijn. 

Tip: werkproces gemeenten Haarlem en Zandvoort

De gemeenten Haarlem en Zandvoort hebben hun werkproces voor de informele aanpak van bezwaarschriften in kaart gebracht. Dit proces loopt van registratie tot afronding en is overzichtelijk weergegeven in een schema, met per week de belangrijkste aandachtspunten.

Bekijk dit schema als voorbeeld voor een gestructureerde aanpak.