Overslaan en naar de inhoud gaan

De vroegsignaleringsaanpak van gemeenten onder de loep • 'Kunnen we je helpen?'

Laatste update: 01 oktober 2024

2. Het contact leggen met en bereiken van de inwoner

Gemeenten gebruiken verschillende manieren om inwoners te benaderen. Niet alleen de manieren waarop inwoners worden benaderd verschillen, ook de volgordelijkheid en de frequentie waarmee ze worden benaderd. In dit hoofdstuk gaan we dieper in op de werkwijzen van gemeenten rondom de contactpogingen. En gaan we na in hoeverre dat van invloed is op het bereiken van de inwoner. 

De benaderingswijzen

Gemeenten zetten allerlei manieren in om inwoners te benaderen. Het versturen van brieven wordt niet (meer) door alle gemeenten gedaan. Voor het eerst hebben we in de uitvraag het versturen van sms’jes apart uitgevraagd van WhatsApp-berichten. Hoewel het versturen van sms’jes via het softwareprogramma zelf kan en WhatsApp-berichten niet, is te zien dat het gebruik daarvan iets hoger ligt. Dit zal met het persoonlijke karakter van deze berichten te maken hebben. 

Bij ‘anders’ gaf één gemeente aan dat ze ook een belrobot inzetten. Een andere gemeente benoemde dat ze in de krant en op Facebook aankondigen dat inwoners een brief kunnen verwachten en hoe zij met ons in contact kunnen komen.