Overslaan en naar de inhoud gaan

Ministerie spreekt met klantmanagers inburgering

Araya Sumter (rechts) in gesprek met klantmanagers inburgering

‘Ontzettend waardevol om te zien dat jullie uit het hele land komen om hier samen met elkaar te leren hoe we nieuwkomers beter kunnen begeleiden.’ Araya Sumter, directeur-generaal Sociale Zekerheid en Integratie bij het ministerie van SZW, sprak dinsdag 28 oktober met klantmanagers inburgering. ‘Het is fijn om te kunnen meegeven waar wij dagelijks tegenaan lopen en welke oplossingen wij zien,’ zei een van hen. Tijdens het werkbezoek werd gesproken over passend aanbod voor jongeren, het afschalen in de B1-route en het begeleiden van nieuwkomers naar werk.

Monique Dupper, regisseur inburgering uit gemeente Vlissingen: ‘Ik begeleid nu een goed gekwalificeerde elektromonteur. Wat hij moet leren is jargon. Maar als hij dat eenmaal kent… Ik wil vooroordelen wegnemen bij werkgevers en hen voorlichten over dat er inderdaad de eerste weken of maanden extra begeleiding nodig is voor deze groep. Maar daarna heb je er hele goede werknemers aan.’ Araya: 'Als je maar zes werknemers in dienst hebt, is er dan wel ruimte om bijvoorbeeld een buddy te regelen? Begeleiden kan voor werkgevers een uitdaging zijn, maar ik zie dat veel werkgevers klaar staan om nieuwkomers een warm welkom te geven. Nu de arbeidsmarkt krap is, zijn werkgevers bereid te investeren.’

Community of Practice

De klantmanagers doen mee aan de Community of Practice Inburgering bij Divosa. Hierin reflecteren zij op hun dagelijkse praktijk en doen zij kennis op. Ook bespreken zij knelpunten en zoeken samen naar oplossingen. De opzet en uitvoering van inburgering verbetert als gemeenten en samenwerkingspartners met en van elkaar leren. Divosa faciliteert het leren in de uitvoering en deelt de opbrengsten met gemeenten, ketenpartners en het Rijk. ‘Een inspirerende vorm om zo van elkaar te leren,’ aldus Araya Sumter.

Contactpersoon