Wat hebben inwoners nodig om de stap van uitkering naar passend werk of andersom te zetten? Simpel Switchen wil de drempels om aan het werk te gaan wegnemen. En het mensen makkelijker maken om een stapje terug te doen als het even niet lukt. Het perspectief van inwoners staat altijd centraal. Wilma is ervaringsdeskundig. Zij vertelt haar verhaal.

De overgang van werk naar een uitkering is voor veel mensen een grote stap. Niet alleen vanwege het soms ingewikkelde administratieve proces, maar het doet ook veel met je om (tijdelijk) niet te werken. Wilma stopte met haar baan omdat ze er erg ongelukkig van werd. Maar hoe verder?

Een rouwproces

Na een uitkering bij het UWV, ontving Wilma een bijstandsuitkering van de gemeente. Ze had zich ingeschreven voor een cursusdag en ging daar naar een mediator. De mediator vertelde dat het accepteren dat je geen werk hebt een rouwproces is en dat je hier verdriet van mág hebben.

Hier heeft Wilma heel veel aan gehad. 'Je hebt altijd voor jezelf gezorgd en gewerkt en als je dat dan niet meer hebt, lijkt het alsof je alles kwijt bent. Je kunt niet meer voor je eigen inkomen zorgen, je krijgt een uitkering waar je niet van rond kunt komen. Alles verandert. Dat is een rouwproces. Je bent niet onafhankelijk en dat geeft veel verdriet.’

Ze wilde weer graag aan het werk, maar was heel bang dat ze van de gemeente werk moest gaan doen dat ze echt niet zag zitten. Ze wilde uitzoeken waar haar passie ligt en in samenwerking met de gemeente is ze dat proces aangegaan.

Waar word je blij van? 

‘Ik heb een cursus gevolgd bij de gemeente en dat was een heel goede. Ze gingen uit van je hart, je passie, waar word je blij van? En van daaruit verder werken. Ik wilde dicht bij mezelf blijven in plaats van aan de verwachtingen van anderen voldoen. Toen heb ik mijn eigen plan opgezet. Ik heb altijd al een passie gehad voor werken bij het ziekenhuis. Ik ben vrijwilligerswerk gaan doen bij de spoedeisende hulp en van daaruit heb ik nu 15 uur werk als assistente op de hartbewaking en dat is helemaal mijn ding.’

Wilma’s behoefte was dat er naar haar geluisterd werd, zodat ze kon uitzoeken waar haar hart lag. Ze is heel blij met hoe de Sociale Dienst hiermee om is gegaan. Langzaam maakte de angst voor de gemeente plaats voor vertrouwen.

Eén contactpersoon

Wilma benadrukt hierin het belang van één contactpersoon. ‘Het hebben van één contactpersoon is heel belangrijk. Zo kunnen mensen vertrouwen krijgen in een persoon. Bij meerdere contactpersonen weet niemand precies wat er besproken is en raken mensen in de war. Het creëert rust om één contactpersoon te hebben.’

Wilma is erg blij met waar ze nu staat, ze doet werk waar haar hart ligt en haar doel is om weer volledig uit de bijstand te stromen. Mede door de hulp van de gemeente heeft Wilma een proces kunnen afleggen waar zij baat bij had. Maatwerk en persoonlijk contact waren hierin sleutelwoorden.

Het Goed Geregeld Gesprek helpt inwoners en professionals aan antwoorden op vragen over de gevolgen van een stap naar werk vanuit een uitkeringssituatie. In de toolkit Snelle Aanvraag - Snel Besluit vind je een gespreksinstructie en checklist voor kennismaking en contact. In de toolkit Parttime Werk vind je een belscript voor tussentijds contact.