Over de CoP

  • Looptijd: vanaf november 2022
  • Thema: regierol gemeente en alles wat daarbij komt kijken
  • Communitytrekker: Connie de Neef

In de CoP Inburgering - Klantmanagers komen uitvoerend professionals uit het hele land eens per zes weken samen om van elkaar te leren en om samen oplossingen te bedenken voor problemen in de uitvoering van inburgering. Patrick van der Hijden (directeur OpenEmbassy) begeleidt deze CoP.

1. Wie doen mee aan de CoP Klantmanagers? Zijn inburgeraars ook betrokken? 

‘Er doen zo’n 25 klantmanagers inburgering mee aan de CoP, uit het hele land. Overigens heten ze overal anders, dus er zitten ook consulenten en coaches bij. Maar de kern van hun werk is hetzelfde: nieuwkomers begeleiden bij met name de start van hun inburgering. Vanaf de volgende bijeenkomst gaan we ook het perspectief van de mensen voor wie ze werken, de inburgeraars, gestructureerd ophalen.’

2. Welk thema / welke thema's diepen jullie uit? 

‘Afgelopen najaar en dit voorjaar diepen we elementen uit die niet goed werken in de uitvoering. Zoals het ontzorgen en de overgang van opvang naar huisvesting. Elke bijeenkomst starten we daarnaast met ‘actualiteiten’, vraagstukken en slimme oplossingen uit de praktijk. Die zijn soms in een vloek en een zucht opgelost, maar soms leiden die gesprekken ook tot verbreding, bijvoorbeeld rondom het thema jongeren. Ik hoop dat we gaandeweg ook toekomen aan zaken als wat regievoeren nou inhoudt in dit nieuwe stelsel, en aan de samenwerking binnen gemeentelijke organisaties. Niet om problemen op te lossen, maar omdat je zo echt kunt werken aan de kwaliteit van de dienstverlening.’

Foto van Patrick van der Hijden tijdens een bijeenkomst van de CoP Inburgering: klantmanagers

Patrick van der Hijden, directeur OpenEmbassy en procesbegeleider COP Inburgering - Klantmanagers (foto: Lize Kraan)

3. Kun je al tips delen? 

’Er komen heel veel concrete specifieke tips naar voren, maar ook een paar algemene: 

  1. Zoek proactief de samenwerking met COA, en bouw echt een netwerk op met casemanagers daar. 
  2. Wacht niet tot een inburgeraar eindelijk een huis heeft, maar begin meteen na koppeling met kennismaken en zorg ervoor dat je tijdens de wachttijd contact kunt blijven houden; dat voorkomt problemen later. 
  3. Als je financiële zelfredzaamheid centraal stelt, is er ontzettend veel ruimte om het financieel ontzorgen naar je hand te zetten. 
  4. Wees niet bang om de ‘domme’ vragen te stellen, dat zijn vaak de beste.'

4. Waar gaan jullie mee verder? 

‘We zijn een aantal dossiers aan het opbouwen, bijvoorbeeld rond varianten op de onderwijsroute, jongeren, vrouwen, gezinsmigranten, duale trajecten. En we gaan een bijeenkomst organiseren waarbij alle deelnemers hun beleidscollega’s mogen meenemen. Dat wordt behalve een enorme kakofonie ook superleerzaam.’

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de Nieuwsbrief Inburgering in uitvoering en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en resultaten uit de CoP's Inburgering.

Contactpersoon