Wat hebben inwoners nodig om de stap van uitkering naar passend werk of andersom te zetten? Simpel Switchen wil de drempels om aan het werk te gaan wegnemen. En het mensen makkelijker maken om een stapje terug te doen als het even niet lukt. Het perspectief van inwoners staat altijd centraal. Nienke is ervaringsdeskundig. Zij vertelt haar verhaal.

Tot 2009 had Nienke een fijne baan in de welzijnssector. Toen in 2009 de financiële crisis uitbrak, verloor ze haar baan. Een ingrijpende gebeurtenis, zeker toen Nienke na een periode van ww in de bijstand terechtkwam. Nienke vertelt over het gevoel overgeleverd te zijn aan de wensen van de gemeente: ‘Voor mij zijn zelfredzaamheid, stabiliteit en mentale rust heel belangrijk. Ik wilde dus heel graag een baan voor de lange termijn. Maar de gemeente luisterde totaal niet naar wat ik wilde. Ik werd steeds geplaatst op projecten die maximaal zes maanden duurden.’

Het steeds weer opnieuw starten in en wennen aan een nieuwe baan, waarvan bij voorbaat al vaststond dat deze tijdelijk was, viel Nienke zwaar. Maar zwaarder nog woog de financiële stress van het daarna steeds weer opnieuw moeten aanvragen van een bijstandsuitkering. ‘Ik belandde daardoor echt in de financiële problemen. Want elke keer moest ik weer opnieuw het hele aanvraagproces door en alle documenten inleveren. En elke keer duurde het dan minstens een maand voor mijn uitkering weer was opgestart. Een maand die ik zelf moest zien te overbruggen. Maar als je rond moet komen van een bijstandsuitkering, dan heb je die reserves niet.’

Na elk project zag Nienke haar schulden steeds verder oplopen. Tijdens haar eerste jaar in de bijstand nam het gevoel van onmacht steeds verder toe. ‘Het probleem is,’ zo vertelt Nienke, ‘dat je totaal het gevoel van controle verliest. Je bent overgeleverd aan de snelheid waarmee de gemeente je aanvraag weer opnieuw afhandelt. Overgeleverd aan de nieuwe persoon die daarna jouw casemanager is. En het punt is: als je op werk wordt geplaatst, kun je daar geen nee tegen zeggen. Dat wordt je heel duidelijk gemaakt. Terwijl je dus ondertussen weet dat het met je financiën dan helemaal misgaat.’

Het belang voor Simpel Switchen

Simpel Switchen gaat niet alleen over de stap van uitkering naar participatie of werk. Simpel Switchen betekent ook dat burgers soepel de stap terug kunnen zetten, als dat nodig is. Voorbeelden zoals die van Nienke, waarbij mensen na een periode van werk alsnog in de financiële problemen komen omdat het aanvraagproces van de uitkering vaak lang duurt en ze deze periode vaak zelf moeten overbruggen, komen helaas nog altijd regelmatig voor. Simpel Switchen werkt daarom aan nieuwe werkwijzen waarmee gemeenten de uitkering snel kunnen toekennen als iemand daar recht op heeft. Deze nieuwe werkwijzen staan uitgewerkt in de Toolkit Snelle Aanvraag, Snel Besluit.