De nieuwe routekaart ‘Financiële zorgen’ helpt gemeenten om hun schuldhulpverlening zo goed en integraal mogelijk te organiseren. Deze routekaart, ontwikkeld door de VNG, doorloopt alle fasen van het schuldhulpverleningsproces: van bewustwording en vroegsignalering tot begeleiding en nazorg. Ook krijgen gemeenten handvatten om capaciteit en middelen zo effectief mogelijk in te zetten.

In de routekaart legt een inwoner met financiële zorgen een reis af. De routekaart geeft de dienstverlening weer langs diverse mijlpalen, uitgaande van wat een inwoner ideale dienstverlening vindt. Per mijlpaal zijn er verschillende rollen van de gemeente uitgewerkt. De routekaart biedt een basis voor maatwerk en een platform voor uitwisseling.

Wat staat er in de routekaart?

In de routekaart vinden gemeenten alles over het basisproces van schuldhulpverlening, waarin per doelgroep de wettelijke kaders en noodzakelijke landelijke initiatieven genoemd worden. Daarnaast is er een ‘inspiratielaag’, waarin bestaande initiatieven te vinden zijn die inspiratie bieden voor de doorontwikkeling van het basisproces. Tot slot is er een ‘toekomstlaag’, waarin de te verwachten ontwikkelingen worden weergegeven. Er zijn koppelingen naar relevante documenten en andere ondersteuning.

Wat vindt Divosa?

Schulden dragen bij aan bestaansonzekerheid van mensen. Het is belangrijk om schulden te voorkomen en mensen met schulden snel te helpen. Veranderingen als de halvering van doorlooptijden van Msnp-trajecten vragen erom dat partijen beter samenwerken rond schuldhulpverlening. Daarom hebben Divosa, NVVK, de VNG en het ministerie van SZW afgelopen jaar de elementen van de basisdienstverlening voor schuldhulpverlening ontwikkeld. Door elementen te harmoniseren en op zoek te gaan naar gezamenlijke oplossingen voor knelpunten, geeft dit gemeenten en de schuldhulpverlener meer ruimte om te sturen op kwaliteit en zich te richten op duurzame financiële begeleiding. We streven naar bestuurlijke afspraken op korte termijn om het implementatieproces verder in te zetten.

Divosa moedigt gemeenten aan om hun dienstverlening doorlopend te evalueren en verder te ontwikkelen. Nu ook in het licht van de basisdienstverlening is de routekaart hier een handig hulpmiddel bij. Het helpt gemeenten om van elkaar te leren en gebruik te maken van elkaars kennis. 

Meer informatie

Contactpersoon

Erika Dekens

procesmanager Bestaanszekerheid en Schulden