Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Onze aanpak is niet vastomlijnd. We blijven experimenteren’

Alle verhalen

  • ‘De kracht van herhaling is cruciaal bij vroegsignalering’
    De gemeenten Duiven en Westervoort willen dit jaar serieus werk maken van vroegsignalering. Het bereik moet flink omhoog. Een belangrijke rol daarin speelt alvast de samenwerking met Schuldhulpmaatje. (Divosa • juni 2024)
     
  • ‘Kleine dingetjes maken soms een wereld van verschil’
    De gemeente Apeldoorn heeft een stijgende lijn te pakken als het gaat om vroegsignalering. Het bereikte in het eerste kwartaal van 2024 meer inwoners met schulden dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Ook zijn er meer adviesgesprekken geweest en zijn er meer regelingen getroffen. Een goede ontwikkeling, maar er is nog altijd ruimte voor verbetering. (Divosa • juni 2024)
     
  • ‘Wij moeten met minder fte’s efficiënter te werk gaan’
    Zo veel mogelijk inwoners een hulpaanbod doen, ook al is het budget voor vroegsignalering beperkt. Dat is de uitdaging waar de gemeente Heemskerk voor staat. (Divosa • februari 2024)
     
  • ‘Onze aanpak is niet vastomlijnd. We blijven experimenteren’
    Een huisbezoek wel of niet aankondigen, overdag of ’s avonds aanbellen, één keer of vaker langsgaan. ‘De gemeente Groningen probeert van alles om zoveel mogelijk mensen met betalingsachterstanden te bereiken’, zegt Inez Boer, consulent Eerste Hulp bij Geldzaken.(Divosa • februari 2024)
     
  • ‘Een lange adem is soms gewoon nodig’
    Volhouden en investeren in het contact met je inwoners. Dat is in de gemeente Roermond de kracht achter het hoge bereik (41% in 2023) van mensen met betalingsachterstanden, zeggen Bob Sijben, kwaliteitsmedewerker schuldhulpverlening, en Anita Driessen, die als consulent schuldhulpverlening actief is in de vroegsignalering. (Divosa • februari 2024)
     
  • Gespecialiseerd belteam pakt vroegsignalering schulden efficiënt aan 
    De gemeente Haarlem heeft een extern bureau in de arm genomen om inwoners met een betalingsachterstand te bereiken. Een persoonsgerichte aanpak met oprechte aandacht, zonder dwangmiddelen. Die aanpak werkt, vertelt senior beleidsadviseur armoede en schulden Corinne Visser. (Divosa april 2023)
     
  • Hoeksche Waard gaat bij de inwoners langs 
    Oprechte aandacht doet deuren letterlijk openen, is de ervaring van de gemeente Hoeksche Waard. Op die manier blijven schuldproblemen binnen de perken. (Divosa april 2023)
     
  • ‘Elk contact met een inwoner met geldzorgen is winst’ 
    Gemeenten zijn sinds 2021 wettelijk verplicht om inwoners die hun vaste lasten niet betalen vroegtijdig te benaderen met een aanbod voor hulp. In 2021 werden ruim 380 duizend signalen van betalingsachterstanden aangeleverd door onder meer zorgverzekeraars en energiebedrijven. Bijna 8 duizend mensen accepteerden een hulpaanbod. Dat blijkt uit de Monitor Vroegsignalering Schulden van Divosa. Vroegsignalering lijkt op papier nog weinig op te leveren, terwijl gemeenten in de praktijk merken dat het werkt. Hoe zit dat? (Divosa • mei 2022)