Verslagen bijeenkomsten
Om kennis en ervaringen te delen organiseerden Divosa bijeenkomsten voor alle geïnteresseerden over vragen die in de pilots en leerkringen naar voren kwamen. Lees hier de verslagen per onderzoeksvraag.
'Samen recht vinden' gidst Zeeuw door jungle aan regelgeving
Nienke Slump en Krijn van Beek zijn mede-oprichters van de stichting Samen Recht Vinden in Zeeland. Deze stichting wil de Zeeuw en het recht weer dichter bij elkaar brengen. 'Wij hopen zaken definitiever en praktischer op te lossen voor de inwoner.' Ze vertellen erover tijdens de bijeenkomst 'Van wijkrechtbank tot rondreizende bus: succesvol samenwerken in het sociaal en juridisch domein.'
lees meer
Verslagen per onderzoeksvraag
1. Toegang rechtshulp
Hoe kun je als gemeente de toegang tot rechtshulp op lokaal niveau organiseren zodat dit zo snel, effectief, laagdrempelig en prettig mogelijk is voor inwoners?
- ‘Samen Recht Vinden’ gidst Zeeuw door de jungle aan regelgeving
Nienke Slump en Krijn van Beek, Samen Recht Vinden - Geschiedenis en toekomst van toegang tot het recht
Mies Westerveld, emeritus hoogleraar sociale rechtshulp - Lessen uit Vlaanderen over rechtshulp
Steven Gibens, lector Antwerpen - Het gaat over mij: de stem van inwoners in overheidsdienstverlening
Peter van Leeuwen, Landelijke Cliëntenraad - ‘Blijf investeren in je netwerk’
Frank Houkes, Huis van het Recht
2. Samenwerking sociaal en juridisch domein
Hoe kan de samenwerking tussen het sociaal en juridisch domein verbeterd worden ten behoeve van betere ondersteuning van de hulpvraag van inwoners?
- ‘Samen Recht Vinden’ gidst Zeeuw door de jungle aan regelgeving
Nienke Slump en Krijn van Beek, Samen Recht Vinden - Pilot multiproblematiek: goede samenwerking voorkomt domino-effect problemen
Josefien Hesen, Algemeen Maatschappelijk Werk Midden-Limburg en Nikki Lübeck, Juridisch Loket - ‘Blijf investeren in je netwerk’
Frank Houkes, Huis van het Recht
3. Responsieve overheid
Hoe kun je als gemeente in de uitvoering van het sociaal domein juridische conflicten met inwoners voorkomen en informeel oplossen?
- Geschillen voorkomen en beslechten in het sociaal domein
Bert Marseille, hoogleraar RUG - Informele aanpak gemeente Tilburg
Stijn van Rooij, afdelingshoofd Juridische Zaken - Nationale Ombudsman: inwonersperspectief essentieel voor vertrouwen in de rechtstaat
Jan Prins, lokale ombudsman - Burgers maatwerk bieden: hoe doet de Sociale Verzekeringsbank dat?
- Mascha van der Kuit, Sociale Verzekeringsbank
- Een juridische gereedschapskist voor de menselijke maat
Gijsbert Vonk, hoogleraar sociaal zekerheidsrecht - Wat kunnen bestuursrechters doen om een nieuwe toeslagenaffaire te voorkomen?
Jan Catsburg, rechtbank Midden-Nederland - ‘Geef mensen bij de inlichtingenplicht het voordeel van de twijfel’
Diana Wagemakers, consulent WeenerXL
4. Lerende praktijk
Wat zijn belemmerende factoren en benodigde randvoorwaarden om te komen tot goede toegang, samenwerking en responsieve overheid (wetregelgeving, procedures en middelen)?
- Samenwerken tussen verschillende domeinen en de AVG handhaven, hoe doe je dat?
Wanneer er bij een inwoner meerdere problemen tegelijk spelen is het vaak noodzakelijk dat professionals uit verschillende domeinen gegevens met elkaar delen. In de praktijk blijkt dit lang niet altijd makkelijk. Een van de meest genoemde redenen om gegevens niet te delen? De AVG. - De menselijke maat in het sociaal domein: een lange adem nodig
Juanita van der Hoek, gemeente Maashorst - ‘Besteed 10% van de tijd aan de tekentafel en 90% aan de uitvoering, in plaats van andersom
Peter Moerkens, gemeente Tilburg