Op de hoogte blijven via updates
Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuws en de voortgang van dit project? Meld je dan aan via ons aanmeldformulier.
Gemeenten en schuldhulporganisaties kunnen al gegevens bij het CBS aanleveren voor DDAS. Dit gebeurt via beveiligde uploadkanalen.
Belangrijk is dat de software die je organisatie gebruikt voor het registeren van schuldhulp geschikt is voor de uitwisseling met DDAS.
Op dit moment zijn de volgende softwareleveranciers met de aansluiting op DDAS bezig of zijn gereed:
Is jouw softwareleverancier nog niet aangesloten? Dan is er een alternatief: de DDAS Invoerapp. Dit is een tool waarmee je voor maximaal 50 dossiers een gegevensbestand kunt genereren om te uploaden naar het CBS.
Heb je meer dan 50 schuldhulpdossiers en werk je niet met een van bovenstaande leveranciers? Dan kun je nog geen gegevens aanleveren. Laat het ons weten via ddas@vng.nl.
Gemeenten en schuldhulporganisaties leveren gegevens aan over lopende en afgesloten schuldhulptrajecten. In het uitwisselmodel en het informatiemodel staat precies om welke gegevens het gaat.
Softwareleveranciers zorgen ervoor dat deze gegevens direct downloadbaar zijn vanuit hun systeem.
Voor NVVK-leden is deelname verplicht, omdat het aanleveren van jaarcijfers onderdeel is van het lidmaatschap.
Bijna alle gemeenten zijn NVVK-lid of bieden schuldhulp aan via een NVVK-lid.
Is jouw gemeente geen NVVK-lid en bied je schuldhulp zelfstandig aan? Dan is ons nadrukkelijke advies: sluit toch aan.
Met DDAS:
Het CBS verzamelt de gegevens via een beveiligd uploadkanaal en versleutelt ze direct.
Met het (versleutelde) BSN koppelt CBS de data aan persoonskenmerken die al beschikbaar zijn. De gegevens zijn dus niet te herleiden tot individuen en worden uitsluitend gebruikt voor statistisch en wetenschappelijk onderzoek.
Dit is volledig in lijn met de CBS-wet en de AVG. Meer weten? Zie cbs.nl/privacy. De gemeente is verwerkingsverantwoordelijke. Om de verwerking veilig te laten verlopen is een DPIA opgesteld. Zie: Gegevens aanleveren voor DDAS: zo werkt dat.
We hebben een handig stappenplan opgesteld voor beleidsadviseurs, applicatiebeheerders, privacy officers en managers. Zie Gegevens aanleveren voor DDAS: zo werkt dat.
Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuws en de voortgang van dit project? Meld je dan aan via ons aanmeldformulier.
Vanuit DDAS publiceren we landelijke overzichten. Jouw gemeente wordt daarin een witte vlek. Dat leidt mogelijk tot vragen van je wethouder en van de gemeenteraad. Daarnaast mis je de mogelijkheid om inzicht te krijgen in je lokale situatie wat betreft schuldhulpverlening en vroegsignalering, in vergelijking met andere gemeenten. Dit is juist een mooie manier om beleid en de effecten ervan te toetsen.
Meedoen betekent dat je gesprekken over extra financiering kunt onderbouwen met inzicht in het effect van je werk, en de maatschappelijke besparing die het oplevert. Dit is ook op landelijk niveau van belang. Als jij meedoet, kunnen we een nauwkeurig beeld creëren hoe de schuldhulpverlening er in Nederland voor staat.
Zorg dat de contactpersoon iemand is die de gegevens uit het softwaresysteem kan halen. Nog geen contactpersoon? Meld diegene aan bij het CBS via ddas@cbs.nl. Contactpersoon wijzigen? Dat kan ook via het CBS. Geen contactpersoon, maar geïnteresseerd? Meld je aan voor de updates via ddas@vng.nl.
Gemeenten kunnen straks gegevens ophalen uit de tabellen bij het CBS. Deze komen openbaar beschikbaar via de website van het CBS. Deze gegevens worden, waar mogelijk, gepubliceerd op gemeenteniveau. Daarnaast kun je de landelijke situatie zien.
Het is afhankelijk van de hoeveelheid gegevens en de kwaliteit van de gegevens welke tabellen het CBS kan tonen. Het streven is onder andere deze gegevens in tabellen weer te geven:
Instroomcijfers per fase van een schulhulpverleningstraject
Hoogte gemiddelde schuld bij aanvang toegekende schuldregeling: totaal, per oplossingssoort, per type schuldeiser
Doorlooptijden en duur van verschillende onderdelen binnen een schuldhulpverleningstraject:
Doelgroepen binnen de schuldhulpverlening
Via de microdata-omgeving van het CBS worden uiteindelijk alle opgehaalde data ontsloten.
Bekijk 'uitwisselingsspecificatie uitgelegd’ <LINK??> voor meer toelichting welke gegevens nodig zijn om (geautomatiseerd) aan te leveren.
Gemeenten leveren twee keer per jaar gegevens aan bij het CBS:
Het CBS stuurt de contactpersoon vanuit de gemeente een e-mail met de juiste inloggegevens.
Het CBS is dé organisatie in Nederland voor het ophalen, beheren en ontsluiten van gegevens en statistieken. Zij hebben de expertise om dit op een veilige manier te doen en zijn onafhankelijk. Bovendien is het hierdoor mogelijk om gegevens veilig en anoniem te koppelen aan andere beschikbare gegevens bij het CBS, zodat we bijvoorbeeld inzicht krijgen in specifieke doelgroepen binnen de schuldhulpverlening.
Het kan zijn dat een gemeente met verschillende softwareleveranciers werkt, bijvoorbeeld voor verschillende fases in het schuldhulpverleningstraject. Het is dan wenselijk om uit de verschillende systemen de gegevens aan te leveren. Het CBS koppelt gegevens en haalt eventuele dubbelingen eruit. Zijn de werkzaamheden (deels) uitbesteed? Zorg dat ervan uit die organisatie (ook) iemand zich als contactpersoon aanmeldt bij het CBS via ddas@cbs.nl. .Deze medewerker levert dan rechtstreeks de gegevens aan bij het CBS.Meer informatie vind je in Aansluiten op DDAS, in 7 stappen van meedoen tot beschikbare data (pdf).
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid maakt het financieel mogelijk dat gemeenten kosteloos bij DDAS aansluiten en gegevens aanleveren bij het CBS. Wel berekenen softwareleveranciers kosten om die gegevens uit je systeem te krijgen. Neem contact op met je softwareleverancier voor informatie daarover.
Wie contactpersoon wordt voor het CBS hangt af van hoe de schuldhulpverlening in je gemeente is georganiseerd. Iedere organisatie die een deel van schuldhulpverlening uitvoert levert zelf de data aan bij het CBS. De contactpersoon is de medewerker die de gegevens uit het softwaresysteem kan halen. Meer informatie vind je in Aansluiten op DDAS, in 7 stappen van meedoen tot beschikbare data (pdf).
Zorg dat ervan uit die organisatie (ook) iemand zich als contactpersoon aanmeldt bij het CBS via ddas@cbs.nl.
Heeft jouw gemeente of schuldhulporganisatie nog geen contactpersoon? Meld diegene dan aan bij het CBS via ddas@cbs.nl.
Contactpersoon wijzigen? Dat kan via het CBS.
Geen contactpersoon, maar geïnteresseerd? Meld je aan voor de updates.
Ja, dat kan. De gegevens die het CBS publiceert zijn als .csv-bestand te downloaden. Die kun je vervolgens inlezen in het eigen dashboard.
Met vragen over de uploadfunctie bij het CBS kun je mailen naar ddas@cbs.nl.
Met alle overige vragen kun je terecht bij de DDAS-helpdesk. Stuur een e-mail naar ddas@vng.nl. Je krijgt dan antwoord van Iemand van het DDAS-projectteam.