Incompany-training Hoe kun je jongeren effectief begeleiden?

Vind jij het als professional lastig om jongeren in beweging te krijgen? Lukt het niet altijd om een gezamenlijk plan op te stellen en heb je met weerstand of onbegrip te maken? In de vijfdaagse incompany-opleiding van Divosa leer jij samen met je collega's met welke interventies jij de jongeren aan jouw bureau verder kunt helpen.

In de opleiding leer je …

  • een compleet beeld van de jongere te krijgen en hierop je interventies af te stemmen
  • luisteren naar wat de jongere eigenlijk over zichzelf zegt, zonder dit hardop uit te spreken
  • om te gaan met verschillende doelgroepen, van lvb’ers tot aan risicojongeren
  • omgaan met weerstand en daarop je strategie aan te passen
  • schakelen tussen vier professionele rollen en bijbehorende strategieën: leider, leraar, verkoper en ondernemer
  • je professionele intuïtie te onderbouwen

… met als doel: je eigen professionaliteit versterken, zodat je jongeren met uiteenlopende problematiek en thuissituatie effectiever kunt begeleiden.

Programma

De opleiding bestaat uit vijf dagen en is als volgt opgebouwd:

Programma

Dag 1: Omgaan met verschillende doelgroepen

  • Diagnose: welke interventiestrategie past bij wie?
  • Gebruik van het Subjectief Logisch Interventie Model
  • Inzicht in basishoudingen: wanneer is welke houding effectief (en welke niet)?
  • Patronen onder de waterlijn herkennen
  • Hoe maak je een gezamenlijk plan waar jij en de jongere achter staan?

Dag 2: Kansen creëren en commerciële gespreksvoering

  • Hoe ‘verkoop’ je je jongere aan een werkgever, school of andere instantie?
  • Leren pitchen: kort en krachtig je boodschap overbrengen (aan instanties én aan de jongere die je begeleidt)
  • Effectieve communicatie, aangepast aan je gesprekspartner

Dag 3: Competenties en leerstijlen

  • Herkennen van competenties
  • Werken aan je pedagogische vaardigheden: hoe leer je een jongere zaken zelf op te lossen?
  • Ontdekken van de leerstijl van de jongere en daarop je strategie aanpassen

Dag 4: Persoonlijk leiderschap

  • Verstevigen van je eigen autoriteit: hoe zorg je ervoor dat de jongere jou accepteert?
  • Werken aan coachingsvaardigheden: hoe leer je een jongere voor zichzelf te zorgen en zelfstandig te functioneren?

Dag 5: Ondernemen met dromen en talenten

  • Persoonlijk ondernemingsplan van de jongere
  • SWOT-analyse
  • Kosten en baten van interventies

Na afloop van de opleiding wisselen deelnemers tijdens een terugkommiddag uit hoe ze hun opgedane kennis en vaardigheden toepassen in de praktijk. De trainer begeleidt deze sessie. 

Voor wie?

Deze training is bedoeld voor professionals die met jongeren werken, bijvoorbeeld jeugdconsulenten, klantmanagers, jongerencoaches, kwalificatie/leerplichtambtenaren en wijkteammedewerkers.

Herkenbaar?

Herken jij een van de volgende situaties? De training biedt handvatten om hiermee om te gaan:

‘Een jongen van 19 jaar met startkwalificatie is na drie jaar ontslagen en uit zich thuis behoorlijk agressief. Hij vraagt moeilijk hulp. Zijn moeder heeft verschillende partners gehad die ook kampten met agressie, net als zij zelf. De jongen wil iets aan zijn agressie doen, maar loopt tegen de regels aan.’

‘Een thuiswonend meisje van 18 jaar en Marokkaanse afkomst heeft een lichte verstandelijke beperking. Ze heeft haar school niet afgemaakt, maar wil graag een ‘gewoon leven’ met een baan en eigen gezin. Ze vindt het moeilijk om te accepteren dat ze niet mee kan komen met de rest en geeft daarvan iedereen de schuld.’

‘Een jongen van 18 jaar woont bij zijn oma, maar die houdt het niet vol. Hij is gezakt voor zijn vmbo-t en ontslagen op verschillende werkplekken. Nu maakt hij vlogs, maar doet daar soms stomme dingen voor. Mensen worden boos op hem, maar hij begrijpt dat niet en voelt zich slachtoffer. Hij wil bij de marine, maar dit is niet realistisch, gezien zijn slechte motoriek en het snelle opgeven.’

Kosten en praktische informatie

Deze training wordt incompany aangeboden. De trainer stelt in overleg met de gemeente de data van de trainingsdagen vast. Het gewenste aantal deelnemers per training is tussen de 8 en 12. Er wordt een vaste totaalprijs in rekening gebracht. De gemeente zorgt voor een locatie en verdere benodigde faciliteiten. Neem voor meer informatie contact op met Gina Jongma of vul het formulier in.

Niveau en studielast

Post-hbo. Bij actieve deelname aan alle vijf de dagen ontvang je na afloop een certificaat. Deze training is geaccrediteerd in het landelijk kwaliteitsregister Leerplicht en RMC. Deelnemers krijgen 40 punten bij het volgen van de hele opleiding. Voor de totale opleiding kun je rekening houden met ongeveer 15 uur zelfstudie.

Door wie?

Deze training wordt gegeven door Henk Spies van Inclusivate. Henk Spies is psycholoog en gepromoveerd op een proefschrift over sociale uitsluiting en participatiebeleid voor jongeren. Voor professionals in het sociaal domein heeft hij verschillende interventies en benaderingen voor jongeren ontwikkeld. Met ruim 15 jaar ervaring in het sociaal domein (als adviseur en opleider, op straat, aan de keukentafel, met risicojongeren, managers en professionals). Lees verder op: http://inclusivate.nl/wie-we-zijn

Divosa biedt deze training samen met Ingrado aan voor (medewerkers van) leden van Divosa en Ingrado tegen ledentarief. Deze opleiding wordt ook door InHolland Academy aangeboden tegen regulier tarief

Open inschrijving

Divosa biedt deze training ook aan via open inschrijving. Kijk bij het overzicht op de pagina Training & Opleiding voor de eerstvolgende startdatum.

Handreikingen & werkwijzers

  • Werkblad Van wil naar weg (Divosa, november 2017)
    Helpt jongeren bij het maken van een toekomstplan en om in beweging te komen. De jongere staat aan het roer, de professional heeft een coachende rol.
  • Werkwijzer Jongeren (Divosa, maart 2017)
    Beschrijft hoe je jongeren met effectieve gespreksvoeringstechnieken kunt motiveren en ontdekken van wat een jongere wil en kan.
  • Draaischijf met het SLIM-model (Divosa en +Confidence, maart 2017)
    Helpt om de juiste interventie te kiezen bij welk type cliënt.