Training & opleiding

Divosa organiseert trainingen, opleidingen en colleges om leidinggevenden en professionals van gemeenten te ondersteunen in hun werk en ontwikkeling. Vakmanschap staat daarbij voorop: hoe vertaal je wetenschappelijke kennis naar de praktijk, hoe kun je methodisch werken? 


Inhoudsopgave


actueel

Belangrijkste ontwikkelingen

Onder constructie: programma leiderschap in het sociaal domein

Divosa werkt momenteel aan een programma voor leden en andere gemeentelijke eindverantwoordelijkheden in het sociaal domein. Dit is een leergang om samen te werken aan leiderschap en een lerende praktijk. Denk hierbij aan werkbezoeken, intervisie en seminars waar wetenschappelijke en praktijkkennis worden gecombineerd. Nieuwsgierig? Mail of bel Hennie van Deijck en ze houdt je op de hoogte.

Nieuwsbrief

Wil jij als eerste op de hoogte zijn van nieuwe trainingen en opleidingen van Divosa? Meld je aan voor de nieuwsbrief Vakmanschap en ontvang 2-wekelijks ook het belangrijkste nieuws rond vakmanschap en de lerende praktijk in het sociaal domein.

Naar inhoudsopgave


Divosa

Wat vindt Divosa?

Gemeenten zijn volop bezig met de transformatie naar een inclusieve samenleving. Van gescheiden terreinen Werk & Inkomen, Wmo en Jeugd gaan we toe naar een ontschot werkveld waarin maatwerk voor iedere burger centraal staat. Dit vraagt veel van de leden van Divosa. Divosa ondersteunt hen onder meer door trainingen, opleidingen en colleges aan te bieden.

Naar inhoudsopgave


Collegereeks

VU Divosa Collegereeks 

Vanaf 2013 organiseert Divosa samen met de VU jaarlijks de VU Divosa Collegereeks. De onderwerpen van de colleges sluiten aan bij de actualiteit in het sociaal domein. Hier vind je een overzicht van de afgelopen jaren. 

Houd mij op de hoogte

Wil je op de hoogte gehouden worden en als eerste de aankondiging van de nieuwe reeks ontvangen, stuur dan je contactgegevens via dit formulier.

2018: De zeepbellen en bubbels van het sociaal domein doorgeprikt

We leven in een tijd waarin een oneindige stroom aan informatie onze keuzes beïnvloedt. Het wordt steeds moeilijker om adequaat met informatie om te gaan. Daardoor ontstaan er zeepbellen en informatiebubbels die ons blikveld verkleinen. In de VU Divosa Collegereeks 2018 gaan we op zoek naar de onvermijdelijke bubbels en bellen in het sociaal domein. En samen met topwetenschappers prikken we ze door. Hier vind je meer informatie over de VU Divosa Collegereeks 2018.

Naar inhoudsopgave


trainingen

Incompany

Professionals en leidinggevenden

  • Van individueel naar groepsgewijs werken
    Steeds meer gemeenten kiezen voor groepsgewijs werken omdat het een efficiënte manier is om dienstverlening aan veel klanten tegelijk te bieden. Maar: effectief werken met een groep moet je leren. In deze meerdaagse training leren uitvoerende professionals in het sociaal domein en (beginnende) trainers hoe ze zoveel mogelijk uit een groepsgewijze aanpak kunnen halen.
  • Hoe kun je jongeren effectief begeleiden?
    Vind jij het als professional lastig om jongeren in beweging te krijgen? Lukt het niet altijd om een gezamenlijk plan op te stellen en heb je met weerstand of onbegrip te maken? In de vijfdaagse opleiding van Divosa leer jij samen met je collega's met welke interventies jij de jongeren aan jouw bureau verder kunt helpen.
  • Psychische aandoeningen en LVB (basis) 
    Uit onderzoek blijkt dat betaald werk psychische gezondheid en herstel bevordert. Maar toeleiding naar werk (of participatie) van mensen met een psychische aandoening vraagt andere kennis en vaardigheden van klantmanagers. In deze incompanytraining doe je essentiële basiskennis op over psychische aandoeningen en LVB.
  • Psychische aandoeningen en LVB (verdieping) 
    De incompany-verdiepingstraining 'Psychische aandoeningen en LVB' van Divosa is geschikt voor professionals die over algemene basiskennis van psychische aandoeningen beschikken en meer willen weten over specifieke psychische aandoeningen.
  • Gespreksvoering: hoe motiveer ik mijn klant?
    Divosa biedt klantmanagers van gemeenten een driedaagse incompany-training aan over het vergroten van zelfsturing en motivatie van klanten. Wil je samen met je collega's ontdekken hoe jullie je klanten (nog meer) kunnen motiveren? Benieuwd hoe je samen wetenschappelijk onderbouwde theorieën kunt toepassen in de praktijk? Geef je gemeente dan op.

Managementteams

  • Incompany-training ActeeChange game sociaal domein 
    Je staat als leidinggevende voor een veranderopdracht in het sociaal domein. Hoe breng je de boodschap over? Hoe krijg je je medewerkers mee en hoe buig je weerstand om? Divosa biedt sessies om te reflecteren op jouw manier van leidinggeven en je veranderopdracht te bespreken met collega-managers of -directeuren. Dit doen we door het spelen van de ActeeChange game, die inzicht geeft in veranderprocessen en jouw cruciale rol als leidinggevende

Open inschrijving

Professionals

De volgende meerdaagse trainingen biedt Divosa regelmatig aan via open inschrijving. Kijk op het actuele overzicht van trainingen wanneer de eerstvolgende training plaatsvindt.

  • Van individueel naar groepsgewijs werken
    Steeds meer gemeenten kiezen voor groepsgewijs werken, een efficiënte manier om dienstverlening aan veel klanten tegelijk te bieden. Maar: effectief werken met een groep moet je leren. In deze meerdaagse training leren uitvoerende professionals in het sociaal domein en (beginnende) trainers hoe ze zoveel mogelijk uit een groepsgewijze aanpak kunnen halen.
  • Psychische aandoeningen en lichte verstandelijke beperkingen 
    Uit onderzoek blijkt dat betaald werk psychische gezondheid en herstel bevordert. Maar toeleiding naar werk (of participatie) van mensen met een psychische aandoening vraagt andere kennis en vaardigheden van klantmanagers. Hoe herken je de verschillende aandoeningen? Hoe ga je ermee om? Wat kun je wel en niet verwachten? Hoe zit de hulpverlening in elkaar en hoe werkt de samenwerking? Daarover gaat de driedaagse training Psychische aandoeningen en lichte verstandelijke beperkingen. Met de lessen uit de training kun je meteen aan de slag in je spreekkamer.
  • Gespreksvoering: hoe motiveer ik mijn klant?
    Divosa biedt professionals in het sociaal domein een driedaagse training aan over het vergroten van zelfsturing en motivatie van klanten. Uit onderzoek weten we welke manieren van gespreksvoering effectief zijn om zelfsturing en motivatie van klanten te vergroten en welke niet. In deze training komen drie bewezen effectieve begeleidingsmethodes én de bijbehorende basishouding aan bod. Deze breed inzetbare methodes worden vertaald naar de praktijk van de professional, zodat je er de volgende werkdag mee aan de slag kunt.
  • Hoe kun je jongeren effectief begeleiden? 
    Vind jij het als professional lastig om jongeren in beweging te krijgen? Lukt het niet altijd om een gezamenlijk plan op te stellen en heb je met weerstand of onbegrip te maken? In de vijfdaagse opleiding van Divosa leer je met welke interventies jij de jongeren aan jouw bureau verder kunt helpen.

Naar inhoudsopgave