Onbedoelde drempels belemmeren schuldhulp

donderdag 22 maart 2018

Zonder het zelf te beseffen, maken gemeenten het mensen met schulden moeilijk om hulp te vragen. Met die boodschap verraste Ombudsman-onderzoekster Annemarie Tuzgöl de deelnemers van de Divosa Vrijdag over de toegang tot schuldhulp. Soms is een wat vriendelijker toon al voldoende. Voor wie met dat inzicht naar schuldhulp kijkt, ziet al snel mogelijkheden om drempels te slechten.

Tuzgöl is een van de opstellers van het kritische rapport ‘Een open deur?’ van de Nationale Ombudsman. Die concludeerde dat aanvragers van hulp vaak veel ingewikkelde formulieren moeten invullen of workshops volgen en daarom voortijdig afhaken. Ze ontdekte dat gemeenten mensen soms onbedoeld afschrikken. ‘Dan staat er in een formulier dat iemand een bepaald document écht moet meenemen, omdat het traject anders afgebroken wordt. Maar dat de praktijk minder streng is, weet de aanvrager niet. Die is dan al lang afgehaakt.'

Lees het verslag

Verslag Divosa Vrijdag: Laagdrempelige toegang tot schuldhulpverlening (Divosa, maart 2018)