Overslaan en naar de inhoud gaan

Volgens Europese wetgeving zijn alle Nederlandse gemeenten vanaf 20 november 2026 verplicht om een ID-wallet te accepteren als identificatie- en authenticatiemiddel, naast DigiD en eHerkenning. De Nederlandse overheid ontwikkelt een eigen wallet, de NL-wallet. Privacy, veiligheid, toegankelijkheid  en gebruiksgemak staan daarbij voorop. Het streven is om de NL-wallet eind 2026 publiek beschikbaar te stellen.

In opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) onderzocht onderzoeksbureau Ruigrok de stand van zaken van de ontwikkeling van de NL-wallet. Het rapport Beproeving met de publieke NL-wallet brengt in kaart hoe de app in deze fase functioneert, hoe toegankelijk deze is en welke behoeften inwoners hebben. 

Resultaten

De belangrijkste conclusies uit het rapport op een rij:

  • De NL-wallet wordt over het algemeen als gebruiksvriendelijk ervaren.
  • Het concept van ‘kaarten’ binnen de wallet is voor veel gebruikers niet meteen duidelijk.
  • Goede communicatie is nodig over:
    • welke gegevens nodig zijn;
    • welke veiligheidsmaatregelen worden genomen.
  • Vertrouwen van gebruikers moet verder worden opgebouwd.
  • De meerwaarde van de wallet wordt vooral gezien in het gemak van gebruik.
  • Gebruikers zien met name mogelijkheden voor toepassingen bij overheidsdiensten. 

De resultaten vormen input voor de verdere ontwikkeling en toekomstige beproevingen van de NL-wallet.

Over ID-wallets

Een ID-wallet is een digitale portemonnee (of kluis) op je telefoon waarin je belangrijke persoonlijke gegevens en documenten bewaart, zoals je ID-kaart, rijbewijs, inkomensgegevens en diploma's. Met een ID-wallet kunnen gebruikers makkelijk en veilig inloggen bij overheidsinstanties, zorgverzekeraars, banken en andere aangesloten organisaties. Daarnaast biedt de wallet mogelijkheden zoals het aanvragen van vergoedingen en vergunningen, het afsluiten van verzekeringen en het digitaal ondertekenen van documenten. Het gebruik is vrijwillig.

Alle Nederlandse gemeenten zijn vanaf 20 november 2026 verplicht om een ID-wallet te accepteren als identificatie- en authenticatiemiddel. Divosa raadt gemeenten aan om nu te starten met de voorbereidingen.

Proeftuin

De gemeente Nijmegen, een voorloper op het gebied van de invoering van de ID-wallet, onderzoekt de kansen en uitdagingen van een wallet in een 'proeftuin'. De rol van kwetsbare, digitaal minder vaardige inwoners krijgt hierbij speciale aandacht. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact op met Wendy van den Eeckhout, strategisch informatieadviseur Dienstverlening & Publiekszaken gemeente Nijmegen, e-mail w.van.den.eeckhout@nijmegen.nl.

Contactpersoon